مشکلا

مشکلات کسب و کار ها


Rate this post

از نباید های شروع کسب و کار چه می‌دانید؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی تصمیماتی که در ابتدای راه اندازی یک استارتاپ گرفته می شود و آن را با چالش های جدی مواجه می کند بپردازیم.

به نظر شما استارتاپ چیست؟

تعریف های زیادی در این رابطه وجود دارد، اریک ریس (Eric Ries) نویسنده کتاب نوپای ناب (The Lean Startup) استارتاپ را اینگونه معرفی می کند:

استارتاپ نهادی انسانی است که برای ایجاد یک محصول یا خدمات جدید در شرایط عدم قطعیت زیاد ایجاد شده است.

نکته مهمی که از این تعریف می شود استخراج کرد، بحث عدم قطعیت زیاد در استارتاپ هاست. عدم قطعیت یعنی اینکه نسخه واضح و مشخصی برای موفقیت یک استارتاپ وجود ندارد، یعنی قدم گذاشتن در مسیری که پایان آن نامشخص است.

 

و اما تعریف دیو مک کلور (Dave McClure) از استارتاپ:

شرکت نوپا یا استارتاپ شرکتی است که درباره سه چیز دچار سردرگمی است:
۱.محصولش چیست؟
۲.مشتریانش چه کسانی هستند؟
۳.از چه روشی می خواهد کسب درآمد کند؟

وقتی پاسخ این موارد رو پیدا کند دیگر یک استارتاپ نیست و به یک کسب و کار واقعی تبدیل خواهد شد.

حال عواملی را که باعث شکست یک استارتاپ می شوند را بررسی می کنیم:

۱- ایجاد یک اسب شاخدار

منظور ار استارتاپ های شاخدار یا Unicorn Startup، استارتاپ هایی هستند که به سرعت رشد می کنند و ارزش آنها به بیش از یک میلیارد دلار می رسد.

اکثر سرمایه گذاران این سوال را از کارآفرینان می پرسند: چگونه و چه زمانی کسب و کارتان به یک اسب تک شاخ تبدیل خواهد شد؟

موارد این چنینی را نباید به عنوان هدف یک استارتاپ در نظر گرفت. هدف از راه اندازی استارتاپ باید ایجاد یک نقطه تمایز و پیدا کردن راه حل های خلاقانه برای رفع مشکلات جامعه هدف باشد.

آیا هدف و نیت مارک زاکربرگ ایجاد یک شرکت چند میلیون دلاری بوده است؟

قطعا نه، ایده فوق العاده او به مردم کمک کرد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با هم تعامل داشته باشند. هدف او ایجاد ساختار و بستری بود که در طولانی مدت تاثیر گذار باشد، ثروت فیس بوک حاصل سخت کوشی و تلاش شبانه روزی او و همکارانش بوده است.

۲- تمرکز فقط بر روی کسب درآمد

اکثر برنامه های کاربردی تلفن همراه در شروع کار فقط بر روی کسب درآمد تمرکز می کنند. بهتر نیست در ابتدای کار زمان بیشتری را صرف تمرکز بر روی توسعه محصول و رفع نیازهای مشتریان کنیم؟

تولید یک برنامه کاربردی و آنچه که واقعا مردم می خواهند بسیار سخت تر از کسب درآمد از آن است. استارتاپ هایی که موفق به کسب درآمد می شوند ابتدا بر روی رشد و توسعه خود تمرکز کرده و سپس به کسب درآمد فکر می کنند.

سرگی برین و لری پیچ ابتدا موتور جستجوی گوگل را ساختند و سپس نگران چگونگی کسب درآمد از آن بودند. آنها در نهایت به هدف خود رسیدند و ۸۴ درصد سهم بازار را از آن خود کردند.

بهتر است در ابتدای کار به جای تمرکز بر روی کسب درآمد بر روی خواسته و نیاز مشتریان تمرکز کنید، مطمئن باشید مشتری راضی و خوشحال درآمد شما را افزایش خواهد داد.

 

حتما بخوانید:  چگونه با استفاده از شبکه های اجتماعی برند خود را بسازیم؟

۳- عدم توانایی در چرخش

شما باید به طور مداوم به جلو حرکت کنید و در صورت بروز چالش، توانایی چرخش و تصمیم گیری به موقع را داشته باشید. استارتاپ ها در زمانهایی با چالش های سختی مواجه می شوند که باید تصمیم بگیرند که چرخش کنند یا به راه خود ادامه دهند.

شما باید سوال های زیر را از خودتان بپرسید:

آیا در راستای اعتقاد و استراتژی اصلی خودمان پیشرفت کافی و صحیحی داشته ایم؟

آیا باید چرخش کرده و تغییر مسیر بدهیم؟

استارتاپ هایی که از بازخورد مشتریان بهره لازم را نمی برند، توانایی تغییر مسیر را ندارند و محکوم به شکست هستند، آنها رشد نمی کنند و از بازار رقابت خارج می شوند.

برای تبدیل شدن به یک استارتاپ موفق همیشه یک برنامه و طرح جایگزین برای مواقعی که دچار چالش و بحران می شوید داشته باشید. شما باید انعطاف پذیر باشید و در صورتی که پیشنهاد اولیه نیاز و خواسته شما را تامین نمی کند تغییر مسیر دهید.

پیشنهاد می شود مطلب نمونه های موفقیت آمیز چرخش(Pivot) را مطالعه فرمائید.

 

راه اندازی کسب و کار
اصول راه اندازی کسب و کار

۴- شما یک جنگجو نیستید

چند استارتاپ توسط یک بنیانگذار به موفقیت رسیدند؟ حتی نابغه هایی مثل مارک زاکربرگ برای دستیابی به موفقیت به کمک دیگران احتیاج دارند.

در مسیر سخت راه اندازی یک استارتاپ بعضی از کارها را به تنهایی می توان انجام داد، اما پس از تجربه تلخ اولین شکست، بدون تشویق دیگران ممکن است متوقف شوید و دیگر به راه خود ادامه ندهید.

اگر قصد دارید به تنهایی یک استارتاپ را راه اندازی کنید، شاید بهتر باشد که از یک فضای کار اشتراکی استفاده کنید.

  • در این محیط ها افراد می توانند تجربیات و ایده های خود را به اشتراک بگذارند.
  • این نوع فضاهای کاری یک مکان مناسب برای الهام بخشی و توسعه ایده می باشد.

بخوانید: قبل از شروع کسب و کار باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟

۵- استخدام افراد نامناسب

بسیاری از استارتاپ ها به علت استخدام و به کارگیری افراد نامناسب شکست می خورند. شاید دوستان را استخدام کرده اید که فاقد مهارتهای لازم برای ایفای نقش مورد نیاز است و یا شخصی را به کار گرفته اید که با تیم و فرهنگ استارتاپی شما آشنایی ندارد.

شما باید به طور مداوم روند استخدام افراد مورد نیازتان را زیر نظر داشته باشید تا بهترین افراد گزینش شوند. ایجاد یک فرهنگ استارتاپی مثبت و الهام بخش موجب رشد شما می شود، در روند انتخاب افراد دقت لازم و کافی را داشته باشید.

۶- انتخاب زمان نامناسب برای عرضه محصول

در معرفی محصول زمانبندی همه چیز است، برخی شرایط ممکن است تحت کنترل شما نباشد اما زمان صحیح معرفی محصول کاملا در اختیار شماست. این زمانبندی نباید خیلی زود و یا خیلی دیر باشد. در صورتی که معرفی محصول در زمان نامناسبی انجام شود می تواند تمام پروژه را با چالش جدی مواجه کند.

سوالات زیادی ممکن است در ذهن شما بوجود بیاید:

آیا محصول شما همان چیزی است که مشتریان می خواهند؟

آیا نیاز مشتریان به درستی در نظر گرفته شده است؟

در اینجا ۴ روش را معرفی می کنیم که می تواند کسب و کار شما را نابود کنند، انتخاب با شما:

  • رقبایتان را نادیده بگیرید.
  • بازخوردهای جامعه هدفتان را فقط از کانال توسعه دهندگان محصول یا خدمات جمع آوری کنید.
  • برای معرفی محصول عجله و شتاب کنید.
  • برای تست QA و اشکال زدایی فقط به اولین مشتریان خود تکیه کنید.

حالا آن روی سکه را بررسی کنیم:

به این جمله زیبای رید هافمن (Reid Hoffman) کمی فکر کنید:

اگر از اولین محصول تان خجالت نمی کشید پس خیلی دیر شروع کردید.

بیش از حد منتظر نمانید در غیر این صورت رقبای شما محصولشان را به بازار عرضه خواهند کرد و شما تمام منابع مالی خود را قبل از اینکه به بازار معرفی شوید به اتمام می رسانید.

مطمئن شوید که همه چیز خوب است اما خیلی منتظر نمانید. بهتر است برای خودتان ضرب العجلی تعیین کنید و در این زمان حداقل محصول قابل عرضه(MVP) را ارائه دهید. حداقل محصول قابل عرضه باعث می شود که تیم شما انگیزه کافی برای انتشار محصول نهایی را داشته باشد.

پیشنهاد می شود مطلب تعریف MVP به زبان ساده را مطالعه فرمائید.

۷- معرفی محصول بدون طرح کسب و کار

اهمیت طرح کسب و کار نباید دست کم گرفته شود. ورود به یک کسب و کار بدون طرح مشخص درست مثل عبور از خیابان با چشمان بسته است، هر دو بسیار خطرناک هستند. هنگامی که شما استارتاپ تان را راه اندازی می کنید طرح کسب و کار در نقش فونداسیون و پایه در نظر گرفته می شود که سایر موارد بر اساس آن طراحی و ایجاد می شوند. طرح  کسب و کار حداقل برای چند سال اول مسیر شما و افق دیدتان را برای شرکای بالقوه و سرمایه گذاران مشخص می کند.

۶ سوال انتقادی که طرح کسب و کار باید به آنها پاسخ دهد:

  • استارتاپ شما چه نیاز و مشکلی را می خواهد رفع کند؟
  • نقطه تمایز شما چیست؟ چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟
  • جامعه هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چگونه و از چه راهی درآمد کسب می کنید؟
  • چگونه محصول خود را به بازار عرضه می کنید؟
  • برای شروع به چه چیزهایی نیاز دارید؟

پاسخ به این سوالات یک فرآیند یکباره نیست، طرح کسب و کار شما باید بر اساس تغییرات بوجود آمده در حال تکامل باشد. برای اینکه استارتاپ شما زنده بماند باید به طور مداوم نسبت به پاسخ های خود تجدید نظر کنید و برنامه کسب و کارتان را بر اساس آن بروز رسانی کنید.

۸- مدیریت هزینه ها به درستی انجام نمی شود

یکی از بزرگترین مشکلات راه اندازی یک استارتاپ افزایش سرمایه و جذب سرمایه گذار است. در شروع کار تموم سرمایه خود را برای جذب افراد غیر ضروری هزینه نکنید. توسعه کسب و کار را هم در نظر داشته باشید، شاید نیاز باشد در شروع کار چندین نقش را بر عهده بگیرید، فقط کسانی را استخدام کنید که واقعا مورد نیاز هستند و اطمینان حاصل کنید که استخدام های جدید منجر به بازگشت سرمایه می شوند.

اگر کسب و کار شما تغییرات بسیار پر هزینه داشته باشد چه؟ آیا شما منابع مالی کافی دارید تا بتوانید این کار را انجام دهید؟

اگر یک عنصر حیاتی برای کسب و کار بیش از حد هزینه داشته باشد چه؟ آیا چنین پولی برای رسیدگی به چنین سناریویی وجود دارد؟

چرخش برای یک استارتاپ حیاتی است اما مشکل این است که چرخش می تواند پول و هزینه زیادی را مصرف کند. بدون داشتن یک مدیریت صحیح و استفاده نامناسب از منابع مالی استارتاپ تان رشد نخواهد کرد. حتما از فردی که ارقام و اعداد را به خوبی می شناسد کمک بگیرید.

۹- خیلی کوچک فکر می کنید

اگر بازار هدف شما خیلی کوچک باشد ممکن است موفقیت شما احساس نشود یا حتی به چشم نیاید. بسیاری از کارآفرینان ترجیح می دهند از محدوده امن خود خارج نشوند و برای جلوگیری از رقابت با دیگران بازارهای کوچکتری را انتخاب کنند.

شما تنها می توانید با اجتناب از ایده های خوب از رقابت جلوگیری کنید.

اگر ایده بزرگی در سر دارید پس به دنبال رقابت هستید، پس دیر یا زود رقیب خود را خواهید یافت. شما باید تحقیقات بازار را انجام داده و از رقبای خود مطلع باشید و همیشه چند قدم از آنها جلوتر حرکت کنید.

راه اندازی استارتاپ کار ساده ای نیست اما با اجتناب از موارد ذکر شده هر فرصتی برای موفقیت وجود دارد. شما در طول مسیر ممکن است تصمیمات عالی و یا نه چندان خوبی اتخاذ کنید. اگر بتوانید تصمیمات صحیحی بگیرید و به نکات گفته شده عمل کنید، یک استارتاپ موفق خواهید داشت. هنگامی که در مسیر صحیح قرار بگیرید همیشه فرصت های بیشتری برای رشد و پیشرفت بیشتر وجود دارد.

 

 

راه‌های تماس با گروه آموزشی تکتو

ایمیل: takto.ir@gmail.com

تلفن: ۰۹۳۸۰۲۴۲۹۴۸

کمک به آغاز کسب وکار

آموزش توسعه کسب و کارمشاهده نوشته ها

Avatar for آموزش توسعه کسب و کار

مشاوره راه اندازی و مدیریت کسب و کار. مشاوره توسعه و رونق کسب و کار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *