خلاقیت در کسب و کار

افزایش خلاقیت در کسب و کار


Rate this post

افزایش خلاقیت در کسب و کار

روش های افزایش خلاقیت و نوآوری در کسب و کار

 

جرقه‌ای برای خلاقیت

در اینجا هفت روش از استفن کی و دیگر متخصصان آمده که می‌تواند جرقه‌ای برای خلاقیت شما باشد:

۱. از خود بپرسید، «گام بعدی چیست؟»

سرجیو مونسالو از سهام داران شرکای سرمایه گذاری نوروست می‌گوید: کسب‌وکارهای موفق اغلب از زمان خود جلوترند. به فناوری و گرایش‌هایی که آینده به آن سمت خواهد رفت، فکر کنید. او می‌گوید: مثلا به نوآوری‌هایی در رابطه باسرگرمی در داخل خانه توجه کنید. فکر کنید «چه راه‌هایی وجود دارد که در خانه باشیم و بتوانیم سرگرمی هم داشته باشیم؟»

۲.چیزهایی که شما را آزار می‌دهند، تغییر دهید.

وقتی کولین بارسلوک در دانشکده مشغول به تحصیل بود، دریافت که کتاب‌های درسی هزینه بسیار بالایی دارند. در سال ۲۰۰۷ یعنی دو سال پس از فراغت وی از تحصیل، او تصمیم به انجام کاری گرفت. در این هنگام او سایت

Bookrenter.com را به راه انداخت که در آن کتب درسی با ۶۰ درصد کاهش قیمت اجاره داده می‌شد. کاری که برای کاهش دغدغه‌های فکری یک فرد آغاز شد هم اکنون ۲۰۰ کارمند و یک و نیم میلیون کاربر دارد. او می‌گوید: «فقط کافی است به کاری که ذهنت را مشغول کرده فکر کنی. کسب‌وکار خود را دقیقا در همان خواهی یافت.»

۳. دنبال کمبود‌ها یا نیازهای جدید باشید.

کی می‌گوید: ‌ایده شما نباید اختراع دوباره چرخ باشد. با یک نگاه ژرف به صنعتگران بزرگ شکاف‌های موجود در آن را بیابید و به این بیندیشید که چگونه می‌توانید این جاهای خالی را پر کنید. به طور مثال در سال ۲۰۰۳، او شرکت

هات پیکس را راه‌اندازی کرد. او دریافته بود که شرکت‌های بزرگ صنعت ساخت مضراب برای گیتار، نمی توانند ایده خوبی برای ساخت مضراب خلاقانه ارائه دهند. وی پس از ساخت مضرابی به شکل قلب توانست جای خالی موجود در ساخت مضراب‌ها را پر کرده و محصول خود را در ۱۰۰۰ فروشگاه مانند وال مارت به عرصه فروش بگذارد. به گفته او: «افراد بزرگ موقعیت‌های بزرگی را از خود به جای می‌گذارند.»

 

آنالیز وضعیت کسب و کار
آنالیز وضعیت کسب و کار غلامرضا ایسوند

۴. مهارت‌های خود را در زمینه‌های کاملا جدید به کار ببندید.

بیل فیشر،‌ استاد نوآوری مدیریت در IMD بهترین مدرسه کسب‌وکار در سوئیس، پیشنهاد می‌کند که در مهارت‌های خود دقیق شده و دریابید که آیا می‌توان از آنها در زمینه‌های دیگر هم استفاده کرد. مثلا شرکت JMC Soundboard سوئیسی را که سازنده گران‌ترین بلندگوها است، تصور کنید. جین مایکل کپت، توانست با بهره‌گیری از تجربه‌اش در ساخت گیتار به عنوان سازنده سازهای سیمی، با استفاده از همان خاصیت تشدید صدا یا رزونانس در صنوبر، بلندگوهایی با کیفیت بالا را که شبیه به صفحه‌های پشمی براق هستند، تولید کند.

۵.دنبال مواردی باشید که اخیرا در آنها نوآوری رخ نداده است.

وقتی صحبت از ایده‌های نو است، اغلب افراد به دنبال زمینه‌هایی هستند که به تازگی نوآوری جدیدی در آن وجود نداشته است.برای این منظور جمع‌آوری اطلاعات و بررسی بازارهای مختلف می‌تواند کمک بسیار بزرگی در دستیابی به ایده‌های جدید باشد.

۶. مدل ارزان‌تری از محصول موجود را عرضه کنید.

شرکت‌ها اغلب کارشان را با عرضه محصولی ارزان‌تر از نمونه موجود آغاز می‌کنند. واربی پارکر، یک شرکت عینک سازی است که کارش را در سال ۲۰۱۰ شروع کرد. چهار همکلاسی در یک موسسه کسب‌وکار، این کار را با تجهیزات ساده در نیو یورک راه‌اندازی کردند. در این کارگاه، عینک‌های تجویز شده که معمولا قیمتی معادل ۳۰۰ دلار داشت با ۹۵ دلار فروخته می‌شد. تعداد کارمندان این موسسه از زمان آغاز به کار آن تا کنون به ۱۰۰ نفر رسیده است.

۷. صحبت با خریداران

برای یافتن اینکه آیا ایده موردنظر کارآیی لازم را دارد یا خیر بهترین کار صحبت با خریداران است. مثلا اگر علاقه مند به کار در زمینه دوچرخه کوهستان هستید، باید مستقیما به بازار وسایل ورزشی و بخش فروش دوچرخه رفته و از خریداران بپرسید که دوست دارند چه ویژگی‌هایی در محصولی که می‌خواهند خریداری کنند، یافت شود. اگر علاقه‌مند به تبلیغات الکترونیکی هستید با ارسال خدمات آنلاین به مشتریان می‌توانید با علایق و احتیاجات آنها آشنا شوید.

۸. ایده‌های خود را ترکیب کنید.

شما می‌توانید‌ در بازارهای مختلف چون داروفروشی،

سخت‌افزار و حتی عروسک فروشی قدم بزنید و هر دو محصولی را که می‌بینید با هم ترکیب کنید. این کار باعث ایجاد جرقه‌هایی در ذهن شما می‌شود. البته باید خود را برای این موضوع که نتیجه اغلب این ایده‌ها بد است، آماده کنید. به گفته کی: «شما خود را در میان بسیاری از ایده‌های مخوف خواهید دید؛ اما ممکن است در یک لحظه ایده‌ای بسیار ناب در این ایده‌ها یافت شود.»

 

ما در گروه آموزشی پژوهشی تکتو اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، گروه آموزشی پژوهشی تکتو ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند  و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.

در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از مشاورین گروه آموزشی پژوهشی تکتو استفاده نمایید.

مشاوره راه اندازی و رشد کسب و کار

ما و همکارانمان در گروه آموزشی پژوهشی تکتو ،به شما کمک خواهیم کرد تا کسب و کار خود را شروع کنید و به درآمدزایی برسانید.

 

راه‌های تماس با گروه آموزشی تکتو

ایمیل: takto.ir@gmail.com

تلفن: ۰۹۱۶۹۳۹۴۶۴۰

 

لوگو - گروه آموزشی پژوهشی تکتو

آموزش توسعه کسب و کارمشاهده نوشته ها

Avatar for آموزش توسعه کسب و کار

مشاوره راه اندازی و مدیریت کسب و کار. مشاوره توسعه و رونق کسب و کار

5 دیدگاه

  • یک تصورغلط این است که افراد خلاق تمام زمان خود را صرف فکرکردن در مورد ایده های جالب میکنند.در واقع افراد کاملا خلاق یک ایده خوب را تشخیص داده و آن را به پیش میبرند. جمله معروف توماس ادیسون بیانگر همین موضوع است: ” خلاقیت حاصل ۱ درصد الهام و ۹۹ درصد تلاش است.” در این مرحله نهایی نیاز به اعتماد به نفس دارید. برای پیاده سازی موفقیت آمیز ایده های خود یک برنامه منسجم توسعه دهید. میتوانید از تکنیک های مدیریت پروژه نیز استفاده کنید.

  • افزایش توانایی خلاقیت
    میهالی در کتاب شناخته شده خود به نام ” خلاقیت” بیان میکند که یک فرایند موثر خلاقیت شامل پنج مرحله است:
    ۱- آمادگی: غوطه ور شدن در مسائلی که جالب بوده و حس کنجکاوی را برمی انگیزد.
    ۲- نهفتگی: رشد و شکلگیری ایده ها در ذهن بدون تفکر آگاهانه در مورد آنها
    ۳- کشف: لحظه ای که مشکل احساس شده و مساله اصلی درک میشود.
    ۴- ارزیابی: بررسی راه حل های موجود الهام بخش برای ایده ها
    ۵- بسط: ایجاد یک طرح برای پیاده سازی راه حل

  • یک تصورغلط این است که افراد خلاق تمام زمان خود را صرف فکرکردن در مورد ایده های جالب میکنند.در واقع افراد کاملا خلاق یک ایده خوب را تشخیص داده و آن را به پیش میبرند. جمله معروف توماس ادیسون بیانگر همین موضوع است: ” خلاقیت حاصل ۱ درصد الهام و ۹۹ درصد تلاش است.” در این مرحله نهایی نیاز به اعتماد به نفس دارید. برای پیاده سازی موفقیت آمیز ایده های خود یک برنامه منسجم توسعه دهید. میتوانید از تکنیک های مدیریت پروژه نیز استفاده کنید.

  • تکرار ، آزمایش و تکرار کلید اصلی هستند
    دانشمندان بر این باور هستند که بهترین نتایج از آزمایش‌های کنترل‌شده حاصل می‌شوند؛ یعنی در هر بار تکرار، یک یا تعداد کمی از فاکتورها تغییر می‌کنند و بقیه‌ی موارد ثابت هستند. هرچقدر اطلاعات بیشتر باشد، تعداد ورودی‌های تصادفی نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه جایی برای خلاقیت و تحلیل باقی نخواهد ماند.

  • نوآوری و تغییر استراتژیک
    برای نشان دادن تفکر استراتژیک، می‌تواند توانایی استفاده از دانش برای عملی کردن ایده‌ها را نشان دهید. صرف‌نظر از سطح کاری، می‌هوانید تفکر استراتژیک را با اجرا کردن یک پروژه‌ی نوآورانه نشان دهید که درک شما از موقعیت را فراتر از وضعیت کنونی به نمایش بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *