دوره آموزشی مخترع‌شو از ایده تا اختراع با آموزش‌های کاربردی

دوره آموزشی مخترع‌شو از ایده تا اختراع

ایده‌های خود را به محصول تبدیل کنید !!

کلاس آموزشی مخترع شدن در تهران

دوره مخترع‌شو دقیقا چیست؟
مخترع‌شو یک دوره آموزشی بلند مدت است که به شما کمک می‌کند آرزوها و ایده‌های خود را تبدیل به محصول کنید
در این دوره آموزشی از ایده تا ثبت اختراع و “در صورت نیاز” تا محصول و تجاری سازی کنار شما هستیم
آموزش مخترع شو - تکتو
آموزش مخترع شو

به سمت آرزوهایت حرکت کن!!

بسیاری از ما ایده‌های داریم که همیشه دوست داشته‌ایم این رویاها و این ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم. همیشه دوست داشته ایم ایده خود را به محصول تبدیل کنیم و یا حتی گاهی نمونه ای از محصول را ساخته ایم اما نمی‌دانیم چه باید بکنیم.

محصول نازل سمپاش حرفه‌ای

عبدالعلی یک کشاورز تحصیل کرده و ساکن خوزستان، دزفول است و سال‌ها است در زمینه ماشین‌آلات کشاوری تحقیق می‌کند، او مدت‌ها است که برای سمپاشی و محلول پاشی محصولات کشاورزی خود از نازل های ساخته شده‌ی خودش استفاده می‌کند و از عملکرد این نازل‌های سمپاشی راضی است، اما نمی‌توانند اختراع خود را ثبت و تجاری کند چون نمی‎داند چه باید بکند !!.

دستگاه سی ان سی نقاش

علی‌اصغر در زمینه اتوماسیون صنعتی فعال است، او سال‌ها است یک دستگاه CNC نقاش ساخته اما هرگز نتواسته آن را معرفی، ثبت و همچنین تجاری سازی بکند !!.

 

 

با پشت پرده مخترع شدن آشنا شوید!

در این دوره یاد میگیریم چگونه ایده‌های خود را به محصول تبدیل کنیم.

یاد میگیریم چگونه خلاق باشیم و چگونه ایده پردازی کنیم.

با مسائل حقوقی این حوزه آشنا می‌شویم .

همچنین یاد میگیریم چگونه می‌توان از اختراع و محصول خود کسب درآمد کنیم.

 

با مزایای مخترع شدن آشنا شوید!

ثبت اختراع موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می گردد و به صاحب امتیاز اختراع پس از ثبت نهایی آن اجازه بهره برداری از نتایج تلاش داده می شود.

  • مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت،صادرات واردات،عرضه برای فروش،فروش و استفاده از فرآورده  را بدست می آورد که بدین ترتیب،از ساخت،استفاده،عرضه برای فروش ،فروش یا وارد کردن یک محصول یا فرآیند بر اساس اختراع ثبت شده بدون اجازه قبلی مالک آن جلوگیری به عمل می آید و شرایط مناسبی برای حضوری مطمئن در بازار ایجاد می شود.
  • ذخیره به قصد عرضه برای فروش یا استفاده از فرآورده -در خصوص اختراعاتی که در رابطه با فرآورده می باشد- بعنوان مالک یک اختراع،می توانید حق استفاده از آن را به سایرین تفویض کنید و در مقابل مبالغ و یا حق امتیاز دریافت کنید.
  • ثبت اختراع باعث افزایش ارزش تجاری اختراع و در نتیجه افزایش سود بیشتر خواهد شد.
  • مکان دسترسی به بازارهای جدید
  • جلوگیری از فعالیت های تکراری
  • حقوق ناشی از اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق به ورثه او منتقل می شود.
  • در صورت تقلید و هرگونه سوء استفاده از اختراع امکان اقدام قانونی برای مالک اثر وجود دارد.مالک یا مالکین می توانند علیه هر شخصی که بدون اجازه به حقوقشان تعدی نماید در دادگاه اقامه دعوی کند.
  • نام مخترع در گواهینامه اختراع قید می شود، مگر این که کتباَ از اداره مالکیت صنعتی درخواست کند که نامش ذکر نشود.هر گونه اظهار یا تعهد مخترع مبنی بر این که نام شخص دیگری به عنوان مخترع قید گردد،فاقد اثر قانونی است.
  • حمایت از طرح های صنعتی و ثبت آن افراد را به ابتکار و نوآوری تشویق می نماید و به آن ها انگیزه می دهد.
  • امکان استفاده از مزایا و تسهیلات ارائه شده برای شرکت های فناور و دانش بنیان
  • امکان بهره برداری از مزایای بنیاد ملی نخبگان
  • تسهیل در پذیرش برای ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور
  • امکان دریافت تسهیلات و مزایای صندوق حمایت از پژوهشگران کشور
  • امتیاز مثبت برای استخدام
  • تسهیلات اعطایی برای خدمت سربازی

 

نمونه های موفق در زمینه تبدیل ایده و اختراع به محصول

دیتالاگر ثبت دما و رطوبت

حسین متوجه می‌شود که، میتواند دستگاهی بسازد که بتواند بصورت خودکار و همیشگی، میزان دما و رطوبت محیط‌های مختلف را پایش و ثبت کند، او به سمت تبدیل ایده و اختراع خود به محصول تجاری حرکت می‌کند.

حسین اکنون شرکتی موفق در زمینه دستگاه‌های هشدار دهنده دما و رطوبت دارد که توانسته علاوه بر خود برای افراد زیادی نیز شغل ایجاد کند.

 

خدمات مشاوره کسب و کار
خدمات مشاوره کسب و کار در گروه آموزشی تکتو

 

یک خبر خوب!! حسین در یک جلسه از این دوره به دیدار ما در کلاس خواهد آمد و از تجربیات کاری خود برای ما خواهد گفت.

 

کلاس مخترع شدن در تهران

 

نکاتی که در این دوره می‌آموزید

 

نگاهی به دوره
آموزشی مخترع‌شو
مدرس: منیره دارستانی – غلامرضا ایسوند
مخاطب: تمام اقشار جامعه
نوع و زمان شروع دوره: حضوری از جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
زمان برگزاری: دو جمعه در ماه از ساعت ۲ بعد از ظهر تا ۶ عصر
تعداد جلسات: ۱۰ جلسه یک روزه
قیمت: ۵٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان

با شرکت در دوره مخترع‌شو دقیقاً‌ چه چیزی دریافت می‌کنید؟

 

فایل صوتی تمام جلسات آموزشی  (در ۱۰ جلسه)

 

پیگیری شرکت کنندگان دوره توسط مشاوران

 

ماهانه یک جلسه مشاوره حضوری با مشاورین

 

ایده کسب و کار برای شروع کسب و کار
ایده کسب و کار

سرفصل‌های دوره مخترع‌شو

سرفصل کلاس آموزشی مخترع شدن در تهران به شرح زیر است

 

من در تهران زندگی نمی‌کنم چگونه می‌توانم در دوره مخترع‌شو شرکت کنم ؟!

ممکن است ساکن تهران نباشید، اما علاقه دارید ایده خود را به محصول تبدیل کنید و می‌خواهید در کلاس آموزشی مخترع شدن در تهران شرکت کنید

 

از آنجایی که ممکن است برخی از شرکت کنندگان این دوره از شهرها و استان های دیگر ( مانند: کرمان، اصفهان، اهواز، ساری، رشت، مشهد، قم و …) تشریف بیاورند، امیدوارم لینک‌های زیر برای شما مفید باشد:

راه‌های سفر به تهران

هواپیما: ایران ایر، آسمان، ماهان
اتوبوس: رویال سفر ایرانیان، سیر و سفر
پایانه: سایت پایانه
قطار: سایت قطارهای مسافربری رجا

 

هزینه کردن برای آموزش
هزینه کردن برای آموزش

 

سوالات متداول دوره آموزشی مخترع شو

آیا کلاس آموزشی مخترع شدن در شهرستان ها هم برگزار می شود؟

در حال حاضر دوره مخترع شود توسط گروه آموزشی پژوهشی تکتو در تهران برگزار می گردد.

هزینه این دوره چقدر است؟

هزینه دوره در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۵،۹۰۰،۰۰۰ تومان است و این مبلغ برای تمام دوره بلند مدت و هزینه پشتیبانی دوره می باشد.

دوره آموزش مخترع شدن دقیقا چند جلسه است و از چه تاریخی آغاز می شود؟

دوره مخترع شو ۱۰ جلسه است و در روزهای جمعه بصورت دو جلسه در ماه برگزار می شود و نخستین جلسه آموزش مخترع شدن روز جمعه مورخ سوم مرداد ۹۹ برگزار می گردد.

 

 

آنالیز وضعیت کسب و کارآنالیز وضعیت کسب و کار غلامرضا ایسوند

ما و همکارانمان در گروه آموزشی پژوهشی تکتو ،به شما کمک خواهیم کرد تا کسب و کار خود را شروع کنید و به درآمدزایی برسانید.

 

راه‌های تماس با گروه آموزشی تکتو

ایمیل: takto.ir@gmail.com

 

 

لوگو - گروه آموزشی پژوهشی تکتو
مقاله
دوره آموزشی مخترع‌شو از ایده تا اختراع با آموزش‌های کاربردی
نام مقاله
دوره آموزشی مخترع‌شو از ایده تا اختراع با آموزش‌های کاربردی
چکیده مقاله
کلاس آموزشی مخترع شدن در تهران . در دوره آموزشی مخترع شو یاد می‌گیریم چگونه ایده خود را به محصول تبدیل کنیم از محصول خود کسب درآمد کنیم
نویسنده مقاله
منتشر کننده
گروه آموزشی پژوهشی تکتو
لوگو

شما همچنین ممکن است مانند بیشتر از نویسنده

6 نظرات

  1. مهشاد می گوید

    سلام من ایران نیستم و ساکن کویت هستم، این دوره امکان استفاده غیر حضوری دارد؟

  2. شقایق منصوری می گوید

    چگونه مخترع شویم؟

    برای اختراع اول باید ذهن خلاق داشت و بعد ایده . و تازه این اول راهه. ایده هایی که نیاز به هزینه ی بالا و … دارن معمولا تو ایران شرایط اجرایی رو هم ندارن .

  3. علیرضا بهنودی می گوید

    چگونه اختراع خود را ثبت کنیم؟
    ۱) پیش از هرچیز به این نکته دقت فرمایید که اختراع، به راه حلی نوآورانه و جدید گفته می شود که مشکلی را برطرف سازد یا فرآیندی را بهبود بخشد که اصطلاحا Innovation نامیده می شود و در کنار آن ابتکار یا Enovation به معنی بهبود چیزی است که وجود دارد و با خلاقیت تغییز یافته است و اختراع محسوب نمی گردد.

    ۲) برای ثبت اختراع باید به اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی واقع در تهران، خیابان میرداماد، تقاطع بزرگراه مدرس- میرداماد، مراجعه نمایید. متاسفانه امکان ثبت اختراع در سایر شهر ها وجود ندارد و درصورتی که ساکن شهری جز تهران هستید، جهت ثبت اختراع خود باید به شعبه تهران این اداره مراجعه نمایید.

    ۳) مدارک مورد نیاز جهت ثبت اختراع عبارتند از:

    • اظهارنامه ثبت اختراع در ۳ نسخه: اظهارنامـه ثبت اختـراع فـرم مخصوصـی است که جزء اوراق بهادار می‌باشد و متقاضی می‌بایستی از واحد گردش اوراق بهادار مستقر در اداره کـل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی آن را تهیه و نسبت به تکمیل و امضاء آن اقدام نماید .

    • توصیف مشروح اختراع در ۳ نسخه: اختراع مورد ادعای مختـرع بـاید به طور کـامل شرح داده شود. در شرح اختراع باید تمام جنبه‌های اختراع ادعایی به طور واضح بیان گردد. در تهیه شرح اختراع از کاغذA4 استفاده شود.

    • نقشه‌های اختراع در ۳ نسخه: نقشه کامل اختراع باید با مرکب و از روی مقیـاس متـری تهیه و ذیل نقشه‌ها را متقاضی یا وکیل او امضاء نمایند. نقشه‌های اختراع باید روی کاغذ ۳۴ سانتیمتـر طـول و ۲۲ سانتیمتـر عـرض رسـم گردند و فقط از یک طرف کاغذ استفاده شود.

    • ادعا در ۳ نسخه: اینکه اختراع با ارائه راه‌حل عملی چه مشکلی را حـل مـی‌کنـد و چه مزایایـی دارد و اطلاعاتـی کـه میزان حمایت ناشی از حق ثبت را مشخص نماید.

    • فتوکپی شناسنامه مخترع یا مخترعین

    • قبض رسید بانکی حق‌الثبت اظهارنامه تقاضای ثبت اختراع

    ۴) پس از تسلیم مدارک، درصورت عدم نقص، موضوع اختراع جهت تکراری بودن بررسی گردیده و درصورت عدم وجود اختراع مشابه و تایید و ارزیابی علمی از مخترع و یا مخترعین جهت مصاحبه دعوت به عمل می آید. در مصاحبه پرسش هایی پیرامون مستندات فنی اختراع پرسیده می شود تا از صحت اختراع توسط فرد اطمینان حاصل گردد.

    ۵) دستور چاپ آگهی اعلام اختراع توسط روزنامه رسمی صادر گردیده و پس از چاپ، اختراع به نام شخص ثبت شده تلقی می گردد.

  4. علی می گوید

    سلام چگونه میتوانم داروی گیاهی خود را به ثبت برسانم که برای کمک به تمامی مردم موثر است
    لطفا اگر امکان دارد تماس بگیرید ۰۹۳۷۱۷۷۸۶۵۰

  5. یوسف برادری می گوید

    همه ما با نزدیک شدن به سال جدید یه خونه تکونی ذهنی می کنیم و تصمیم می گیریم برای سال جدید هدف گذاری کنیم. ممکنه اسمش رو هدف گذاری نگذاریم اما حداقل به این فکر می کنیم که امسال چه می خواهم ؟ می خواهم کارم را عوض کنم ، می خواهم کسب و کار خودم را راه بیاندازم ، می خواهم سیگار را ترک کنم ، می خواهم رابطه ام را متحول کنم ، می خواهم کسب و کارم را گسترش بدهم ، می خواهم رژیم بگیرم ، می خواهم بیشتر با خانواده وقت بگذرانم ، می خواهم بیشتر سفر برم ، می خواهم بیشتر ورزش کنم ، می خواهم بیشتر مطالعه کنم و …

    عده ای در همین قدم متوقف می شوند ، نه اینکه دوست نداشته باشند به اهدافشان برسند، نه! آنها فکر می کنند هدف گذاری یعنی فکر کردن به تمام چیزهایی که می خواهند!

    دسته بعدی اهدافشان را روی کاغذ می نویسند و اسمش را می گذارند “اهداف من در سال جدید”، گروه بعدی می دانند که نمی شود دنبال تمام چیزهایی که می خواهند بروند و تصمیم می گیرند اهدافشان را اولویت بندی کنن پس به این فکر می کنند که بهتر است آموزش موسیقی بروند یا باشگاه؟ ، شاید هم بین کار و درآمد بیشتر و سفر تصمیم می گیرند یکی را انتخاب کنند، عده اندکی که ممکن است چند مقاله در مورد هدف گذاری خوانده باشند می دانند که اهداف باید دقیق و “کمی” باشند چرا که مغز ما همیشه اهداف را مبهم تعیین می کند تا زمانی که نتوانست به آنها دست یابد کسی نتواند ایرادی وارد کند. پس به جای بیشتر مطالعه کردن، می نویسند “ماهی یک کتاب بخوانم” ، یا بجای سفر بروم می نویسند که “۴ تا شهر جدید رو ببینم” یا “تا ۱۰ اردیبهشت به ۲۰ تا شرکت رزومه فرستاده باشم و ۵ تا مصاحبه رفته باشم”و نهایتا دسته ی آخر که سابقه ی تعیین هدف و رسیدن به آن را دارند می دانند که نوشتن هدف کافی نیست و باید برایش گام عملی تعیین کنند، پس مجموعه ای از اقدامات عملی برای هر هدف تعیین می کنند و حتی ممکن است دقیقا مشخص کنند که فلان روز روی کدام هدف چقدر وقت بذارند. مثلا اگه هدفشان کاهش ۱۰ کیلو گرم وزن است، مشخص می کنند که بیشتر از ۲ بار در هفته برنج نمی خورند و ۳ روز در هفته که یکی از آنها حتما جمعه است ۴۵ دقیقه پیاده روی می کنند.

    همه ی گروه ها هم بعد از طی کردن مراحل بالا سرشار از هیجان و انرژی هستند و توی دلشان به خود می گویند که این دفعه با دفعات قبل فرق می کند و خیلی امیدوارند که بتوانند به اهدافشان برسند. حتی ممکن است در مورد اهدافشان کتابی بخرند یا دوره ای ثبت نام کنند و یا با دیگران گفت و گو کنند.

    اما نتیجه چی می شه؟

    گروه اول قبل از ۱۳ فروردین کل ماجرا را فراموش می کنند، دسته ی بعدی تا آخر فروردین روی اهداف می مانند اما به محض اینکه فشار فعالیت های روزانه زیاد می شود اهداف جدید به شکل کوله باری که بر روی تمام فعالیت های روزانه سنگینی می کند برایشان نمود پیدا می کند و احتمالا تا تابستان یا اولین فرصتی که دوباره زمان خالی پیدا کنند یادی از اهدافشان نمی کنند. البته ممکنه به صورت اتفاقی موفقیت یکی از نزدیکانشان را ببینند و یا خواندن کتاب یا دیدن فیلمی دوباره به هیجان بیاوردشان اما هیجانات معمولا با همان سرعتی که پدید می آیند ناپدید می شوند.

    بعد از گذشت ۶ ماه عده ای به عمد یادی از اهدافشان نمی کنند چراکه تصور می کنند با این کار می توانند از احساس شکست فرار کنند. عده ای به بخشی از اهدافشان رسیدند و از دسته اول راضی تر به نظر می رسند، بالاخره بخشی از اهداف بهتر از هیچ چیز است. و عده ای هزاران دلیل و توجیه پیدا کرده اند که سراغ اهدافشان نروند! آنها وقت نداشته اند، پول نداشته اند، رئیس عالی نداشته اند، خانوانده حمایت گر نداشته اند و در یک کلام “شرایط” مطلوب برای رسیدن به اهدافشان را نداشته اند.

    در چشم به هم زدنی دوباره به انتهای سال و خانه تکانی فکری می رسیم. به این فکر می کنیم که در سالی که گذشت چه کردیم؟ چه می توانستیم بکنیم که نکردیم؟ احتمالا از “شرایط” خیلی شکایت خواهیم کرد، چرا که تصورمان این است که “شرایط” تنها چیزی بوده که میان ما و نرسیدن به اهدافمان قرار گرفته است.

    گروه اول دوباره به لیست نویسی اکتفا می کنند. گروه بعدی نگاهی به لیست سال قبل می اندازند و اینبار با تردید لیست می نویسند. گروهی اصلا نمی نویسند، چرا که نوشتن را عامل نرسیدن به اهدافشان می دانند، گروهی به دقت گام هایی که برای رسیدن به اهدافشون برداشته اند را بررسی می کنند و احتمالا به این می رسند که چه کارهایی را نباید می کرده اند و یا چه کارهایی را باید به شکل دیگری انجام می دادند…

    در این میان گروه بسیار بسیار کوچکی توجه می کنند که این اتفاق در سالیان گذشته هم تکرار شده است و از خود می پرسند پشت این تکرارها چه می تواند باشد؟ آنها در “بدیهیات کرخت شده زندگیشان” پویش می کنند.

    به راستی پشت این تکرار ها چیست؟

    همه ما زمانی که هدف گذاری می کنیم، فقط به اینکه چه می خواهیم فکر می کنیم ، این هیچ ایرادی ندارد اما چیزی دیگری که هم همزمان در ما به کار می افتند “پیش فرض”های ما در مورد هدفی است که بر میداریم. ممکن است این مساله در ابتدا برایمان شفاف نباشد، اما در لایه های زیرین همیشه نسبت به هدفی که بر می داریم گفت و گویی درونی داریم.

    مثلا اگر تصمیم میگیریم که در سال جدید زبانمان را تقویت کنیم و یا به سطح عالی برسانیم. در پشت آن ممکن است خودآگاه یا ناخودآگاه چنین گفت و گو هایی داشته باشیم.

    قبلا هم زبان رو شروع کرده بودم اما ول کردم.
    زبان یادگرفتن مستلزم هزینه کردن هستش.
    زبان رو برای مهاجرت می خوام و امید زیادی به موفقیت پرونده مهاجرت ندارم.
    تا اینجا هم بدون زبان چالش جدی نداشتم پس حالا اگه نشد هم ایرادی نداره.
    قبلا هم زبانم رو خوب کرده بودم اما استفاده نکردم و فراموشش کردم.
    تمام این گفت و گو ها در تمامی طول مسیر همراه ما است. زمانی که برنامه ریزی می کنیم، زمانی که عمل می کنیم، زمانی که به چالشی بر می خوریم، زمانی که باید بین دو گزینه یکی را انتخاب کنیم و …

    این گفت و گوهای درونی که به آنها “آینده پیش فرض نشات گرفته از گذشته” می گوییم. همگی از گذشته ما ، تجربیاتمان ، خاطراتمان ، طرز فکرمان و … نشات می گیرند. گرچه آینده هیچ ارتباطی به گذشته ندارد اما طوری که ما زندگی می کنیم باعث می شود گذشته را در آینده مان بگذاریم.

    قبل از اینکه جلوتر برویم، کمی به “آینده پیش فرض نشات گرفته از گذشته” هدف های قبلیتان فکر کنید. ببینید زمانی که هدفی داشتید یا همین الان اگر هدفی دارید جدا از اینکه چی می خواهید چه گفت و گوی درونی در موردش دارید؟؟

    حال که با “آینده پیش فرض نشات گرفته از گذشته” آشنا شدید. به مرحله ی اول خلق آینده خلق شده می رسیم.

    کاغذ و قلمی بردارید و بنویسید در صورتی که با همین روند فعلی زندگی کنید، دقیقا سال آینده این موقع در چه وضعیتی هستید؟ (می توانید در مورد زندگی، رابطه و یا کسب و کارتان بنویسید.)

    منظور ما از روند فعلی یعنی همان مدلی که در چند سال اخیر تلاش کرده اید، زندگی کرده اید، پیش رفت کرده اید ، فکر کرده اید ، انتخاب کرده اید و … (این مساله نه بد است نه خوب! بلکه تصویری واقع بینانه از خود شماست.)

    و منظور ما از در چه وضعیتی هستید این است که تصور کنید در سال آینده همین موقع ایستاده اید و دقیقا زندگی خود را توصیف کنید! چقدر حقوق دریافت می کنید؟ چقدر پس انداز دارید؟ چه موقعیتی شغلی دارید؟ احساسات و حالات درونیتان در چه وضعیتی است؟ وضعیت جسمیتان چگونه است و … توجه داشته باشید اگر این مرحله را سرسری انجام دهید انتظاری بیشتر از تکرار نتیجه ای که قبلا از لیست اهدافتان گرفته اید از آینده خلق شدتان نباید داشته باشید!

    دقت کنید، آنچه اکنون می نویسید آینده خلق شده نیست، اهداف و آرزوها نیست بلکه شفاف ترین و دقیق ترین تصویری است که شما از انتهای سال آینده با توجه به روند فعلی عملکردتان دارید، نه بیشتر و نه کمتر. هر زمانی وسوسه شدید بخشی از رویتان را بنویسید به گذشته نگاه کنید، اگر روند گذشته به گونه ای بوده که رویایتان را محقق کرده اید پس برای آینده هم محتمل است اما اگر رویاییتان روی کاغذ باقی مانده آن را به عنوان آینده پیش فرض در نظر نگیرید.

    پیشنهاد ما این است که حداقل ۱۰۰۰ کلمه بنویسید.

  6. عاطفه می گوید

    در نوشتن آینده پیش فرض نشات گرفته از گذشته برای خود چه چیزی کشف کردید؟ آیا تکراری در آن مشاهده کردید؟ آن را دوست دارید؟ برای محقق نشدن آن حاضرید چه بهایی بپردازید؟ حاضرید کدام “نوع بودن” و “عملکردتان” را فدا کنید؟

    کدام یک از پیش بینی هایتان در مورد آینده به خاطر تجربه ای از گذشته بوده است؟ چرا فکر می کنید دوباره تکرار خواهد شد؟ برای اینکه تکرار نشود چه چیزی را باید متحول کنید؟ …

    حال هر آنچه که نوشته اید را کنار بگذارید و تصور کنید درانتهای سال آینده (یا هر زمانی که خودتان می خواهید، ۳ سال دیگر، ۵ سال دیگر) ایستاده اید. حال و هوای خودتان را با زبان حال توصیف کنید. بنویسید به چه دستاوردی هایی رسیده اید؟ از داشتن آنها چه حسی دارید؟ چه تفاوتی در زندگیتان ایجاد کرده اند؟ از احساساتتان بنویسید، چه حسی دارید؟ روابطتان چگونه است؟ با پدر و مادرتان، همسرتان، فرزندتان، دوستانتان، همکارانتان. همراهان و ذی نفعانتان چه حالی دارند؟ چه منفعتی از همراهی شما تا رسیدن به آن نقطه بدست آورده اند؟

    هر چه بتوانید جزییات بیشتری اضافه کنید و تصویر دقیق تری بسازید، قدرت بیشتری به آن بخشیده اید.

    توجه کنید که برای نوشتن آینده از حال (ایستادن در آینده و توصیف آن با زبان حال) نیاز نیست که به امکان هایتان و محدودیت هایتان فکر کنید. فقط آنچه به شما “بودن” و “عملکرد” می دهد را بنویسید. محدودیت ها و امکانات از گذشته هستند و اگر به آنها فکر کنیم، گذشته را در آیندمان قرارداده ایم. البته آنچه می نویسید نباید فانتزی باشد یعنی امکانش باید برایتان وجود داشته باشد و این دقیقا به خود فرد بر می گردد که چه چیزی را فانتزی می بیند و چه چیزی را واقعی! ممکن است در شرایطی مشابه برای فردی شرکتی چند میلیارد دلاری در آینده الهام بخش و شدنی باشد اما برای فرد دیگری فانتزی. ممکن است فردی پزشکی محقق باشد و درمان بیماری لاعلاج در آینده برایش الهام بخش و ممکن به نظر برسد اما برای فرد دیگری فانتزی باشد … مهم این است که آنچه می نویسید به شما “بودن” و عملکرد” بدهد.

    آینده خلق شده کشف کردنی است، فرمول ندارد، نسخه ندارد. اینطور نیست که بنشینیم و چند ساعت وقت بگذاریم و آینده خلق شده را روی کاغذ بیاوریم. اما همه چیزبا نوشتن شروع می شود. مهم این است ما اولین چیزی که همین الان به ذهنمان می رسد را روی کاغذ بیاوریم و هر روز آن را مرور و اصلاح کنیم تا به جایی برسیم که هیچ چیز دیگری در دنیا به اندازه چیزی که روی کاغذ نوشته ایم به ما “بودن” و “عملکرد” ندهد. حتی ممکن است آینده ای را پیدا کنیم و بعدها تغییرش بدهیم.

    توجه کنید در ابتدای گفت و گو تاکید کردیم که به گذشته فکر نکنید. در حقیقت در هنگام نوشتن آینده خلق شده باید با گذشته “کامل” باشید.

    اگر آینده خلق شدتان را خلق کردید یعنی بدون توجه به امکانات و محدودیت های گذشته در آینده ایستادید و چیزی الهام بخش برای خودتان خلق کردید که فانتزی نیست. این سوال پیش می آید که چگونه می توان آن را محقق کرد؟

    این گفت و گو موضوع گفت و گوی “راهبری و تحول” است. در حقیقت آنچه می نویسید اگر امتدادی از گذشته باشد (این مساله بد و خوب ندارد، فقط به آن آینده خلق شده نمی گوییم.) برای رسیدن به آن به مدیریت احتیاج است. یعنی باید هدفتان را کمی کنید، منابع موجود و منابعی که می توانید اضافه کنید را بررسی کنید، نقطه شروع مشخص کنید،گامهای عملی تعریف کنید، مکانیزم ارزیابی و بهبود داشته باشید و …

    اما اگر آنچه نوشته اید امتدادی از گذشته نیست و شما هیچ ایده ای در مورد اینکه چگونه می توانید به آن برسید ندارید. گفت و گویی است که ما در گفت و گوی “راهبری” و “تحول” در مورد آن صحبت می کنیم. اینکه چگونه چهارچوبی برای اعمال موثر راهبری خلق کنید، محدودیت های هستی شناختی و عملکردیتان را شناسایی کنید، گسست هایتان را به گشایش تبدیل کنید، بتوانید ذی نفعان و کسانی که در تحقق آن آینده باید نقشی داشته باشند را همراه کنید، موثر گوش کنید و کلام بگذارید و نهایتا با کلامتان بستری خلق کنید که به عنوان آینده درونش زندگی کنید.

    راهبری به عنوان آینده ای که قرار نبود اتفاق بیوفتد.

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.