مشاوره تخصصی راه اندازی کسب و کار در ایران

مشاوره تخصصی راه اندازی کسب و کار در ایران

مشاوره تخصصی کسب و کار

گروه آموزشی پژوهشی تکتو آماده کمک به کسب و کارهای است

در دنیای پر رقابت امروز، صاحبان کسب و کار با چالش های متفاوتی نظیر ظهور رقبای جدید ، تغییرات نیروی انسانی ، نیاز به یافتن مشتریان جدید و … روبرو هستند.

همین امر ضرورت دسترسی به مشاورین مجرب در زمینه های متفاوت را بیش از پیش نموده است.

مجموعه خبره مشاورین گروه آموزشی پژوهشی تکتو با بهره گیری از بهترین های حوزه های مختلف از جمله مشاورین کسب و کار ، مشاورین حقوقی ، مشاورین تخصصی اصناف، مشاورین مالی و غیره می توانند به صاحبین مشاغل در حوزه های گوناگون یاری رسانند.

اگر به دنبال خرید یا فروش کسب و کار هستید یا به منظور تامین سرمایه در کسب و کار خود نیازمند طرح توجیهی مناسب هستید می توانید از مشاورین مجرب گروه آموزشی پژوهشی تکتو  کمک بگیرید .

از سوی دیگر اگر سرمایه گذارهستید و در انتخاب کسب و کار مناسب برای سرمایه گذاری دچار تردید می باشید می توانید از مشاوره حقوقی و کسب و کار بیزنس وال در اتخاذ بهترین تصمیم بهره ببرید.

جهت دریافت راهنمایی و هرگونه مشاوره تخصصی با مشاوران گروه آموزشی پژوهشی تکتو  ، با ما در ارتباط باشید:

اگر در کسب و کار خود مشکل دارید و یا میخواهید فروش خود را افزایش دهید نیز گروه آموزشی پژوهشی تکتو  میتواند به شما کمک کند

 

 

بهترین مشاور راه‌اندازی کسب‌وکار در ایران چه کسی است؟

شاید به تعداد افرادی که این سوال را مطرح می‌کنند، پاسخ‌های متفاوت بشنویم. نمی‌توان گفت چه فرد یا افرادی بهترین مشاور کسب‌وکار هستند. اما قطعا می‌توان فهرستی از ویژگی‌ها و وظایف یک مشاور کارآفرینی را بیان کرد:

  • مهم‌ترین ویژگی چنین مشاوری این است که حداقل توانسته باشد یک کسب‌وکار را راه‌اندازی و توسعه داده باشد.
  • تحصیلات، پژوهش‌ها، سخنرانی‌ها و حداقل دغدغه اصلی او مربوط به جنبه‌های مختلف کسب‌وکار باشد.
  • توانسته باشد در چند پروژه مختلف به افراد یا مجموعه‌های مختلف مشاوره بدهد و در کنار آنها باشد.
  • با زمینه‌‌های کسب‌وکار مانند بازاریابی و فروش، تامین مالی، ثبت و امور حقوقی و نوشتن بیزینس پلن آشنایی داشته باشد.

 

هزینه و تعرفه مشاوره راه‌اندازی کسب‌وکار به چه صورت است؟

پاسخ به این سوال نیز بسته به اینکه چه کسی پاسخ می‌دهد می‌تواند متفاوت باشد. هر چند مشاوره کسب‌وکار رایگان نیز وجود دارد. اما عواملی هستند که می‌تواند بر روی هزینه مشاوره کسب‌وکار تاثیرگذار باشند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی کسب‌وکار: بدون شک قطعا دریافت مشاوره به صورت تلفنی هزینه کمتری نسبت به حالت حضوری آن خواهد داشت.
  • سوابق و رزومه مشاور: طبیعی است که هر اندازه یک فرد دارای سوابق بهتری باشد، هزینه گرفتن مشاوره از او نیز بالاتر می‌رود.
  • اهمیت مشکل یا مساله مورد مشاوره: ممکن است با یک مشاوره تلفنی به پاسخ سوال خود برسید یا حتی چند جلسه حضوری نیز کافی نباشد.

دریافت مشاوره تلفنی و حضوری راه‌اندازی کسب‌وکار

اگر شما قصد دارید در یک حوزه خاص نسبت به راه‌اندازی کسب‌وکار اقدام کنید، می‌توانید در زمینه‌های زیر سوالات خود و چالش‌های خودر را با مشاوران ما در میان بگذارید:

  • تشخیص فرصت‌ها و ایده‌های کسب‌وکار
  • راه اندازی شرکت تولیدی
  • راه اندازی موسسه آموزشی
  • راه اندازی کارگاه تولیدی
  • راه اندازی کارخانه
  • راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی
  • راه‌اندازی مغازه
  • راه‌اندازی گلخانه
  • راه‌اندازی رستوران
  • راه‌اندازی فست‌فود
  • راه‌اندازی سایر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و بزرگ
برنامه و برنامه ریزی
برنامه و برنامه ریزی

سرفصل های خدمات عارضه یابی و رفع عارضه گروه آموزشی پژوهشی تکتو

خدمات عارضه یابی و رفع عارضه در دسته بندی های مختلف اعم از مدیریتی، بازاریابی و فروش و تبلیغات، تولید و R&D، منابع انسانی، سیستمی و ساختاری (چارت، فلوچارت، مالی، حقوقی) و دیجیتال مارکتینگ ارائه می گردد که در ادامه سرفصل خدمات هر یک از حوزه های ذکر شده را خواهید دید.

لازم بذکر هست که تعداد زیادی از خدمات ارائه شده در سرفصل های ذیل، قابلیت برگزاری دوره های آموزشی را نیز دارا بوده که تا کنون دوره های موفقی در بسیاری از حوزه های مذکور، برگزار شده است.

عارضه یابی حوزه تولید

در فرآیند عارضه یابی و رفع عارضه این حوزه فازهایی از قبیل برنامه ریزی، تامین، تولید، نگهداری و تعمیرات و انبار در نظرگرفته شده است.

عمده خدمات حوزه تولید و R&D عبارتند از :

  • مشاوره سیستم های مدیریت کیفیت (سری ایزو)
  • راه اندازی سیستم کدینگ انبار
  • راه اندازی سیستم ارزیابی تامین کنندگان
  • راه اندازی سیستم ۵S
  • راه اندازی سیستم برنامه ریزی تولید (BOM, OPC, …)
  • آدیت فرآیند تولید
  • ممیزی داخلی
  • راه اندازی سیستم نگهداری تعمیرات
  • استقرار MFCA (استاندارد ۱۴۰۵۱ و ۱۴۰۵۲)
  • کنترل پروژه
  • کنترل موجودی
  • کنترل کیفیت
  • طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش

بهترین مشاوره راه اندازی کسب و کار

حوزه مدیریت

خدمات حوزه مدیریتی بیشتر در حوزه مدیریت کلان صورت می پذیرد. به تجربه سالیان به این نتیجه رسیده ایم که نگرش مدیریت ارشد سازمان، در همه بخش ها ریشه می دواند. پس این حوزه یکی از مهمترین حوزه ها در بخش عارضه یابی و رفع عارضه فرآیند توسعه کسب و کار شرکت می باشد.

عمده خدمات حوزه مدیریت عبارتند از :

  • عارضه یابی و ارزیابی سازمان ۱+۵ محوره
  • عارضه یابی با روش bsc
  • تدوین طرح کسب و کار BP
  • استقرار فرآیند هدف گذاری و بهبود کسب و کار
  • EFQM
  • منتورینگ و کوچینگ مدیران ارشد
  • طراحی شاخص های کنترل و بهره وری مدیریت
  • طراحی دشبورد مدیریتی مدیرعامل
چگونه یک کسب و کار راه اندازی کنیم
چگونه یک کسب و کار راه اندازی کنیم. مشاوره راه اندازی کسب و کار در گروه آموزشی پژوهشی تکتو

حوزه منابع انسانی

ما منابع انسانی را به عنوان یکی از سرمایه های اصلی سازمان شناخته و به منظور مدیریت و توسعه منابع انسانی شرکت ها و کسب و کارها با دیدگاه چابک و عملیاتی، خدمات خود را از برنامه ریزی منابع انسانی و تعریف شغل تا جذب و استخدام و طراحی سیستم جذب و پاداش ارائه می نماییم.

عمده خدمات حوزه منابع انسانی HR عبارتند از :

  • تدوین شاخص های بهره وری HR
  • برنامه ریزی منابع انسانی
  • تجزیه تحلیل شغل (تدوین شرح شغل و شرایط احراز شغل)
  • کارمندیابی، جذب و استخدام منابع اثربخش و کارآمد
  • معارفه و آموزش منابع انسانی مبتنی بر محتوای کسب و کار
  • راه اندازی مکانیزم ارزیابی عملکرد منابع انسانی
  • استقرار سیستم حقوق و دستمزد
  • استقرار سیستم تنبیه و پاداش
  • تدوین آئین نامه انضباطی
  • تهیه شناسنامه شغلی

حوزه بازاریابی و فروش

مشکل بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط در بخش بازاریابی و فروش می باشد. رشد و توسعه شرکت مستلزم داشتن طرح مدون بازاریابی و فروش و سازمانی قدرتمند جهت اجرای طرح های بازاریابی می باشد.

گروه آموزشی تکتو افتخار دارد با طراحی و اجرای پروژه های متنوع در این بخش همراه سازمان شما باشد. دیده شدن محصول یا خدمت در دنیای امروز وجه تمایز شرکت های موفق با شرکت های رو به افول می باشد. به این منظور ارائه خدمات در حوزه تبلیغات با محوریت تهیه طرح تبلیغات شرکت ها و بالاخص شرکت های فناور در دستور کار گروه آموزشی تکتو قرار دارد.

عمده خدمات در حوزه بازاریابی، فروش و تبلیغات عبارتند از :

  • تدوین بوم کسب و کار
  • طراحی و راه اندازی سازمان فروش (مویرگی)
  • طراحی سیستم حقوق و پورسانت تیم فروش و درگاههای فروش
  • تدوین استراتژی های بازاریابی
  • مطالعات و تحقیقات بازار
  • تحقیقات بازاریابی
  • تدوین برنامه بازاریابی MP
  • تدوین برند بوک واستراتژی برند
  • طراحی و اجرای برنامه ها و راهکارهای فروش
  • راه اندازی سیستم CRM
  • راه اندازی باشگاه مشتریان
  • طراحی و اجرای برنامه تبلیغاتی با متد ۵M
  • تهیه متریال پرزنت و معرفی شرکت و محصول
  • طراحی کمپین تبلیغاتی
  • تدوین طرح روابط عمومی
  • تدوین استراتژی و برگزاری سمینار، همایشات و رونمایی
آنالیز وضعیت کسب و کار
آنالیز وضعیت کسب و کار غلامرضا ایسوند

رفع مشکلات سیستمی و ساختاری

یکی از اصول اولیه مدیریت کسب و کار و شرکت؛ طراحی چارت، فلوچارات سازمانی، داشتن سیستم مالی، مالیاتی، حقوقی و قراردادهای صحیح است. گروه آموزشی تکتو با ارائه مشاوره و خدمات تخصصی در زمینه تهیه انواع طرح های امکان سنجی فنی و اقتصادی پیش از راه اندازی کسب و کار، به مدیریت و کاهش ریسک کسب و کار شما کمک می کند.

عمده خدمات حوزه سیستمی و ساختاری عبارتند از :

  • تدوین چارت و ساختار سازمانی
  • مهندسی فرآیندهای سازمانی، مکانیزم های اجرایی، سیستم سازی و مستند سازی
  • طبقه بندی مشاغل
  • طراحی الگوهای سازمان یادگیرنده
  • پیاده سازی سیستم های بهره وری
  • طراحی، برنامه ریزی و کنترل پروژه
  • طراحی برنامه مالی
  • طراحی منابع مالی
  • طراحی و استقرار امور حسابداری/ انجام امور مالی
  • انجام امور مالی/ ثبت سیستمی اسناد مالی
  • انجام امور حقوق و دستمزد
  • راه اندازی واحد امکان سنجی
  • ارزیابی و مدیریت ریسک
  • تدوین طرح امکان سنجی اقتصادی
  • حقوقی و قراردادها (ثبت و تنظیم قراردادهای تجاری و پرسنل)

دیجیتال مارکتینگ 

همانطور که می دانید وبسایت و شبکه های اجتماعی و … ویترین کسب و کار و شرکت یا سازمان شما بوده و از طرفی هم با توجه رشد روز افزون تمایل کاربران به استفاده از فضای مجازی و دریافت خدمات از این بستر، اهمیت فعالیت در این بستر دو چندان شده است. تا جایی که اغلب کاربران خدمات و محصولات شما را با توجه به وضعیت برند کسب و کار شما در فضای مجازی، قضاوت کرده و نسبت به میزان ارتباط با شما تصمیم می گیرند.

خدمات این حوزه مکمل بخش آفلاین مارکتینگ بوده و البته از استراتژی کلان مجموعه نیز تبعیت خواهد کرد.

عمده خدمات حوزه دیجیتال مارکتینگ عبارتند از :

  • طراحی و مدیریت وبسایت
  • UI/ UX/ UX PITCH
  • تولید محتوا (متن، صوت، تصویر)
  • آشنایی با اصول dm
  • SEM بازاریابی توسط موتورهای جستجو
  • SEO بهینه سازی برای موتورهای جستجو
  • سوشیال مارکتینگ
  • بلاگ مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • ویدئو مارکتینگ
  • تبلیغات (بنری، کلیکی و …)
  • موبایل مارکتینگ

 

همیشه اولین ایده، بهترین ایده برای راه اندازی یک کسب و کار جدید نیست. برای شروع استارتاپ نیاز به جرقه دارید تا چراغ بهترین ایده‌های راه اندازی کسب و کار جدید در ذهنتان روشن شود و بتوانید با منابع در دسترس و تلاش فراوان، کسب و کاری برای خود راه اندازی کنید.

همیشه نیاز نیست همه چیز تمام باشید تا بتوانید کسب و کار جدیدی دست و پا کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا ۲۵۰ ایده‌ی ناب برای راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی پیشنهاد کنیم.

پولدار شدن با صنایع دستی
پولدار شدن با صنایع دستی

اگر مدام به دنبال کارهایی باشید که تاکنون انجام داده‌اید هیچ گاه نمی‌توانید کسب و کار جدید و نوپایی برای خود راه اندازی کنید.

برای دست یابی به موفقیت لازم است چارچوب فکری‌تان را تغییر دهید. در ادامه ۲۵۰ ایده از بهترین ایده های کسب و کار را مرور می کنیم:

  1. درست کردن جعبه‌های کادویی با لوازم ساده و ارزان قیمت و ارائه آن به فروشگاه‌های تزئیناتی
  2. سفالگری و ساخت مجسمه‌ها و ظرف‌های سفالی و سرامیکی
  3. ساخت زیورآلات سنتی و انواع بدلیجات
  4. حکاکی روی چوب یا نوشتن انواع اشعار، جملات و ادعیه روی تکه‌های چوب
  5. جذب تبلیغات آنلاین شرکت‌ها و تولیدکنندگان برای وب سایت شان
  6. بسته بندی و فروش میوه‌ها و سبزیجات
  7. ساخت عروسک و فروش آن به اسباب بازی فروشی‌ها
  8. ویراستاری کتاب‌ها و مقالات (انواع ویرایش متون)
  9. روغن گیری از دانه‌های روغنی و عرضه مستقیم آن به مصرف کنندگان
  10. آماده سازی و فروش محصولات لبنی خانگی چون ماست، کشک، دوغ و …
  11. ساخت سالن بازی و سرگرمی
  12. ترمه بافی و عرضه‌ی آن به مغازه‌های فروش صنایع دستی
  13. شکلات سازی در کارگاه‌های کوچک
  14. راه اندازی مشاور املاک برای اجاره یا فروش مسکن در نقاط مختلف شهر
  15. طراحی داخلی و دکوراسیون اداری و منازل
  16. راه اندازی موسسه‌ی کاریابی
  17. فروش لوازم جانبی تلفن همراه
  18. راه اندازی موسسه‌ی کرایه‌ی خودرو
  19. اجاره‌ی ماشین آلات صنعتی
  20. ارائه مشاوره در زمینه قراردادها
  21. راه اندازی فروشگاه اسباب بازی
  22. وبلاگ نویسی و تولید محتوا در وب سایت‌ها
  23. انجام فعالیت در حوزه مراقبه و مدیتیشن
  24. طراح گرافیک
  25. خرده فروشی آنلاین
  26. طراحی نقشه فرش از طریق رایانه
  27. مشاوره سفر و گردشگری
  28. مشاوره ازدواج
  29. آب میوه فروشی
  30. راه اندازی رستوران
  31. کترینگ و تهیه غذا
  32. ارائه اسنک‌های آماده‌ی صبحانه
  33. انجام معاملات املاک
  34. شالی‌کوبی
  35. تشکیل گروه‌های آموزشی و حرفه‌ای
  36. فروش و تعمیر گوشی موبایل
  37. انجام خدمات الکتریکی
  38. راه اندازی باشگاه ورزشی
  39. آژانس تبلیغاتی
  40. مشاوره‌ی طلاق
  41. برگزار کننده جشن‌ها و مراسم‌های مختلف
  42. خدمات رسانه‌های اجتماعی
  43. انجام خدمات ترجمه
  44. ارائه تجهیزات ویدئو کنفرانس
  45. رستوران داری
  46. خدمات مشاوره‌ی تغذیه
  47. فروش خودروهای دست دوم
  48. ارائه خدمات تعمیرگاه سیار
  49. خدمات تزئین خودرو
  50. ایده کسب و کار پارکینگ خودرو
  51. شرکت پیک
  52. ارائه خدمات غذایی سیار
  53. آموزشگاه رانندگی
  54. بسته بندی و عرضه محصولات غذایی، بهداشتی و …
  55. خدمات سفر
  56. مشاوره‌ی سبز
  57. راه اندازی بوتیک
  58. شیرینی فروشی
  59. تاکسی سرویس
  60. نگهداری از آکواریوم
  61. کارواش خودرو
  62. ارائه خدمات تنظیم فرمان و باد لاستیک خودرو
  63. خرید و فروش محصولات دست دوم
  64. فروشگاه سبز
  65. مراقبت از حیوانات خانگی
  66. دکوراسیون داخلی
  67. ارائه خدمات باغبانی
  68. تعمیر وسایل مختلف
  69. آژانس امنیتی
  70. امنیت سایبری و فناوری اطلاعات
  71. مدیریت حوادث و بحران‌های غیرمترقبه
  72. خدمات کارآگاهی
  73. نیازمندی‌های محلی
  74. خدمات دی جی
  75. همسریابی
  76. فروش و تعمیر گوشی موبایل
  77. تجهیزات آتش نشانی
  78. آژانس مسافرتی
  79. مشاوره مرکز داده
  80. راهنمای شغلی
  81. رزومه نویسی
  82. خدمات ابری یا میزبانی
  83. کلوپ سلامتی
  84. ارائه خدمات غذای ارگانیک
  85. برپایی کلاس آشپزی
  86. طراحی وب
  87. فروشگاه اسباب بازی
  88. خدمات الکتریکی
  89. خدمات زیبایی و اسپا
  90. فروشگاه کتاب آموزشی
  91. سالن بازی برای کودکان
  92. عکاسی
  93. نویسنده‌ی کتاب الکترونیکی
  94. مشاور سئو
  95. فروشگاه مواد لبنی با شیر محلی
  96. فروش باتری و شارژر
  97. فروش لوازم عتیقه
  98. کنترل آفات
  99. ارائه تبلیغات
  100. پشتیبانی فنی از راه دور
  101. ارائه خدمات دستیار خانه
  102. نصب و خدمات اچ وی ای سی
  103. خیاطی
  104. ایده‌ی جمع آوری بدهی
  105. فروش ابزارآلات ماشینی و الکتریکی
  106. فروش ظروف استیل و لوازم آشپزخانه
  107. ارائه خدمات آبگرمکن
  108. فروش و ارائه خدمات تصفیه کننده ی آب
  109. فروش آهن آلات
  110. فروشگاه کتاب‌های دست دوم
  111. بازاریابی شبکه‌ای
  112. فروشگاه عینک
  113. فروشگاه الکترونیک
  114. BPO (برون سپاری فرآیند کسب و کار)
  115. کارشناس تغذیه
  116. فست فود
  117. نانوایی
  118. ارائه غذای خانگی
  119. خدمات آسیاب آرد
  120. خرید و فروش بازار سهام
  121. کارشناس آرایش
  122. طراح تی شرت
  123. نویسنده‌ی کتاب الکترونیکی
  124. طراح وب سایت
  125. تزئین کننده‌ی کیک
  126. نقاشی روی صورت
  127. ساخت ویدئو
  128. رنگرزی گرهی
  129. بادکنک آرایی
  130. طراحی کارت پستال
  131. چوب کاری
  132. فروشگاه مجازی لوازم دست دوم
  133. مربی رقص
  134. آموزشی موسیقی
  135. صداپیشگی
  136. دوخت لباس‌های بچه‌گانه
  137. مروارید دوزی
  138. چهل تکه دوزی
  139. فروش لباس‌های بافتنی
  140. شمع سازی
  141. سبد بافی
  142. سفال گری
  143. خوشنویسی
  144. نوشتن کتاب مخصوص کودکان
  145. نقاشی منزل
  146. صابون سازی
  147. طراح کیف
  148. عرضه نقاشی‌های مجازی
  149. صحافی
  150. فروشگاه لوازم هنری
  151. درمان زیبایی و اسپا
  152. کار آزاد
  153. فروش صنایع دستی
  154. راه اندازی کانال تلگرامی
  155. عرضه خبرنامه الکترونیکی
  156. جذب آگهی برای وب سایت‌های مختلف
  157. طراحی پوستر و بنر تبلیغاتی برای وب سایت‌ها
  158. عرضه محصولات سنتی اقلیم‌های مختلف
  159. ساخت جاسوئیچی با پارچه‌های اضافی خیاطی‌ها
  160. ساخت کابینت
  161. ابریشم بافی
  162. طراحی لباس
  163. جوشکاری
  164. کار با چوب
  165. بسته بندی آب آشامیدنی
  166. ساخت محصولات پلاستیکی
  167. فروش انواع زیورآلات
  168. انیمیشن سازی
  169. راه اندازی داروخانه
  170. فروش اسنک عصرانه و میان وعده
  171. شال بافی
  172. فروش لباس‌های محلی
  173. گیوه دوزی
  174. جوراب بافی
  175. کاشی مینایی
  176. نقاشی روی چرم
  177. ملیله دوزی
  178. معرق چوب
  179. نقاشی روی صدف
  180. پولک دوزی
  181. پرورش پرندگان گوشتی
  182. پرورش کرم ابریشم
  183. بسته بندی و فرآوری سبزیجات
  184. خرد کردن و بسته بندی قند
  185. تهیه و بسته بندی محصولاتی چون لیمو عمانی، موسیر ، آب لیمو و آب‌غوره
  186. دوخت ملحفه
  187. تایپیست
  188. تحقیق و پژوهش
  189. ارائه خدمات خرید و فروش بازار سهام
  190. راه اندازی آرایشگاه سیار
  191. نصب و ساخت انواع نرم افزار و اپلیکیشن
  192. مدیریت رویدادها
  193. مشاوره بازاریابی اینستاگرام
  194. ارائه خدمات اشتراک پستی
  195. طراحی اپلیکیشن مختص کودکان
  196. آموزش نرم افزار
  197. انتشار آنلاین مطالب الکترونیکی
  198. تست نرم افزار و اپلیکیشن ها
  199. فروش گل و گیاه
  200. برگزاری کلاس‌های سرگرم کننده
  201. مربی گری رشته‌های ورزشی
  202. برگزاری کلاس‌های ایروبیک و زومبا
  203. ترانه سرایی
  204. خدمات اشتراک پستی
  205. راه اندازی باشگاه ورزشی برای جوانان
  206. جاجیم بافی
  207. آموزش انواع نرم افزار کامپیوتری
  208. نویسنده‌ی آزادکار
  209. مشاوره‌ی موبایلی
  210. حوله بافی
  211. فروش آثار هنری
  212. عکاس مجالس عروسی
  213. ساخت زیورآلات دستی
  214. طراحی لوگو
  215. موسیقی دان
  216. ساخت مجسمه محلی
  217. طراحی اپلیکیشن های گوشی موبایل
  218. دست دوم فروشی
  219. قلمکاری
  220. طراح فضاهای خارجی
  221. نوسازی منازل فرسوده
  222. نقاشی با قلم بادی (ایربراشینگ)
  223. طراح لباس
  224. طراح مُد شخصی
  225. عکاس پرتره
  226. کاریکاتوریست
  227. تاتوکار
  228. طراح مدل مو
  229. نقاشی روی لعابی
  230. گچ بری سنتی یا پیش ساخته
  231. برنامه ریزی مالی
  232. مدیریت حوادث و بلایای طبیعی
  233. مشاوره‌ی مرکز داده
  234. مشاوره شغلی
  235. صنعت آکواریوم
  236. قفل سازی
  237. حکاکی روی فلز
  238. تراش سنگ‌های قیمتی
  239. پرورش کبک

 

 

 

در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از مشاورین گروه آموزشی پژوهشی تکتو استفاده نمایید.

مشاوره راه اندازی و رشد کسب و کار

ما و همکارانمان در گروه آموزشی پژوهشی تکتو ،به شما کمک خواهیم کرد تا کسب و کار خود را شروع کنید و به درآمدزایی برسانید.

 

راه‌های تماس با گروه آموزشی تکتو

ایمیل: takto.ir@gmail.com

 

 

لوگو - گروه آموزشی پژوهشی تکتو
مقاله
مشاوره تخصصی راه اندازی کسب و کار در ایران
نام مقاله
مشاوره تخصصی راه اندازی کسب و کار در ایران
چکیده مقاله
مشاوره تخصصی کسب و کار گروه آموزشی پژوهشی تکتو آماده کمک به کسب و کارهای است در دنیای پر رقابت امروز، صاحبان کسب و کار با چالش های متفاوتی نظیر ظهور رقبای جدید ، تغییرات نیروی انسانی ، نیاز به یافتن مشتریان جدید و … روبرو هستند. همین امر ضرورت دسترسی به مشاورین مجرب در زمینه های متفاوت را بیش از پیش نموده است. مجموعه خبره مشاورین گروه آموزشی پژوهشی تکتو با بهره گیری از بهترین های حوزه های مختلف از جمله مشاورین کسب و کار ، مشاورین حقوقی ، مشاورین تخصصی اصناف، مشاورین مالی و غیره می توانند به صاحبین مشاغل در حوزه های گوناگون یاری رسانند.
نویسنده مقاله
منتشر کننده
گوه آموزشی تکتو
لوگو

شما همچنین ممکن است مانند بیشتر از نویسنده

5 نظرات

  1. اسد کیانی می گوید

    Are you looking for the best profitable business ideas in Iran? Starting a successful small business in Iran is not too challenging if you set up your business in the right way with the right business plan.

    The economy of Iran is a blended and change economy with a huge open area. Somewhere in the range of 60 percent of the economy is midway arranged. It is overwhelmed by oil and gas creation, albeit more than 40 enterprises are specifically engaged with the Tehran Stock Exchange, outstanding among other performing trades on the planet over the previous decade. With 10 percent of the world’s demonstrated oil stores and 15 percent of its gas saves, Iran is viewed as a “vitality superpower”.

    It is the world’s eighteenth biggest by obtaining power equality (PPP) and twenty-seventh by ostensible total national output. The nation is an individual from Next Eleven due to its high improvement potential. A one of a kind element of Iran’s economy is the nearness of extensive religious establishments called Bonyad, whose consolidated spending plans speak to more than 30 percent of focal government spending.

    Value controls and sponsorships, especially on sustenance and energy, burden the economy. Booty, managerial controls, broad defilement, and other prohibitive elements undermine private area drove development. The governing body in late 2009 passed the sponsorship change design. This is the broadest monetary change since the legislature executed fuel proportioning in 2007.

    Not sure what kind of small business you want to invest in? Take a look at our list of top small business ideas in Iran below:

    Programming Development:

    Iranian designers are not the most ‘scholastically prepared’ pack, but rather they are damn great programmers. Indeed, even the normal web client has to know how to sidestep sifting through VPNs. Numerous youthful children take pride in amassing a quick framework for their own PC, escape iPhones, break programming safety efforts, and so forth. I myself got the hang of programming in sixth grade by composing recreations for myself in QBASIC, in light of the fact that my folks wouldn’t get me a Play station, however they purchased a PC on the grounds that my instructor asked them to.

    Obviously, the recreations were entirely crappy, and I soon discovered approaches to play “genuine” amusements on my PC without my folks taking note. At any rate, the fact is, a considerable measure of youthful, wise and dexterous software engineers are out there, without bunches of time staring them in the face and hardly any energizing to do. This is the best small business ideas in Iran for the young investors/ entrepreneurs.

    Education:

    Education is a HUGE market in Iran. The school selection test is famously aggressive and individuals spend silly measures of cash on getting readied for it. Consistently around one million individuals take the school placement test, and a considerable measure of them spends genuine cash to get ready.

    Elective Energy Sources:

    This one is dubious in light of the fact that it includes managing only with the legislature. Iran has a difficult issue in delivering clean vitality. While atomic vitality is excessively political and expensive for Iran, it is a nation with LOTS of daylight. Utilizing sun powered boards for clean power would be conceivably as financially savvy as it gets, albeit sun oriented boards are as yet not exceptionally practical.

    Excitement:

    Theme parks, diversion arcades, entertainment Meccas, go trucks, and so on. The colossal populace of Iranian youth has essentially next to no to do when they go out. Youth-(and family) inviting amusement parks will be a gigantic achievement.

    Cash/Gold Trading:

    Due to sanctions on exchange with Iran, the Iranian cash changes a considerable amount. On the off chance that you know about the political condition, you can make a fortune by exchanging these appropriately.

    Headhunters:

    Some skilled youthful Iranians are anxious to leave to facilitate their vocations. Particularly for competitors and specialists (Iran has great competitors and craftsmen), there is a ton of potential outcomes to make extensive totals by “exchanging” these abilities abroad.

    Paint Production:

    As simple as it sounds you can likewise profit from delivering paint? Practically every other day new frameworks and structures are being worked in the nation making paint a hot sold thing. You can begin a little shop or even a little distribution center where torment is created. Later you can simply deliver it in bigger scale and fare around the world. Paint production is 12 months small business ideas in Iran being selling opportunity in every month.

    Instructive Consultancy:

    Instruction is an imperative division of any nation; Good training rate has numerous other positive factors separated from the thriving of a nation. You can turn into an instructive expert and help to render affirmation help and directing to help understudies. This independent venture has high odds of being subsidized by the administration if pitched precisely. Aside from this you can likewise begin online classes for a little expense in return with legitimate instructive capabilities.

    Design:

    Iranians have a solid feeling of design. Indeed, even their ladies who show up in dark “abayas” out in the open go on consistent form shopping binges. In any case, Iranian men once in a while wear Western garments like suits, jeans, ties, et cetera. Be that as it may, the ladies are differing in their decisions. In this way, offering men and ladies’ wears is an exceptionally beneficial business in Iran.

    Building Materials:

    New structures and structures are jumping up in Iran once a day. Also, it’s implied that this pattern would expand the interest for organizations that make and offer materials utilized as a part of building and development. In the event that you are on a low spending plan, you can begin a business that provisions little building materials, for example, squares, nails, wires, funnels, et cetera. With a greater capital, you can go into assembling.

    Handled Foods:

    Since there’s a deficiency of new sustenance in Iran (not this time to the antagonistic atmosphere), there’s an interest for new products of the soil, as well as their prepared structures. As a speculator, you can import new nourishments and organic products, process them, and pitch them to the regularly eager to-purchase people. Even better, you can import handled nourishments straightforwardly.

    Proficient Services:

    Just a couple of Iranian nationals go to colleges to contemplate proficient courses like Medicine and Engineering. Furthermore, this has prompted the lack of experts, while additionally making a gigantic interest for experts who offer these administrations.

    Nectar and Beverages:

    There’s an enormous interest for prepared refreshments and purged nectar in Iran. Along these lines, there are tremendous open doors for organizations that import or deliver these items. Nectar is devoured in Iran for its restorative advantages. Practically every Iranian national takes it in any event once week by week. In this way, you can envision how lucrative offering it would be. Some other small business ideas in Iran are available and easier those have not been discussed.

    Note: If you like to register a Pvt ltd company in Iran as a foreigner, just contact us.

  2. mehdi می گوید

    Starting a business in Iran as a foreign company
    Iran has a young and dynamic population and a thriving business community. It is the last remaining major emerging economy in the world to enter the global market.

    The economy of Iran has the capability and infrastructure to become the biggest economy in the middle east and business investment in Iran have high rates of return. The average rate of return on investment in real-estate, telecom, mining and oil industry of Iran is more than 44.9% and the inflation rate of the economy for 2015 was under 14.0%.

    Read how we can find your business partners in Iran!

    Foreign company registration in Iran
    Foreign investors can now establish their company with 100% ownership of the shares and control of their business. This can be an advantage to some of the companies willing to be more involved in the Iranian market providing them with more security and stability as a foreign investors. There are Two types of companies which can be registered for foreign investment opportunities:

    Limited Liability Company
    Joint Stock Company
    Limited Liability Company
    A Limited Liability Company is defined as a company formed by 2 or more individuals to conduct business transactions and activities. Limited Liability Company is based upon the direct contributions of the partners to the partnership and not by share subscription.

    The formations of limited liability partnership is deemed to have taken place when the capital in cash has been fully contributed and when non-cash contributors have been assessed and delivered.

    Joint Stock Company
    A Joint Stock Company is defined as a company formed by 3 or more individuals to conduct business transactions and activities. Joint Stock Company is based upon the direct contributions of the partners to the partnership and not by share subscription. The formations of Joint Stock Company is deemed to have taken place when the capital in cash has been fully contributed and when non-cash contributors have been assessed and delivered.

    Branch
    Foreign Companies can establish a branch of their company in order to conduct their business in Iran. The Branch will be a foreign company and act as a branch under mother company and may operate in the following areas of activities:

    Post sales service for the goods or services of the mother company.
    Carrying out the contracts terms between Iranians and mother company.
    Plan future investment of the mother company in Iran.
    Collaborate with Iranian experts for business activities in neighbor countries.
    Participate in non-oil exports market in Iran.
    Regulating duties in the areas of clearance from government organizations and services in the fields of transportations, insurance, banking and marketing, etc.
    A local branch office of a foreign company is the subordinate of the mother company which carries out the objectives and business transaction for the mother company. The operation of the branch office will be conducted under the name and responsibility of the mother company. The branch office is subject to Iranian laws in areas such as labor, social security, taxation, etc. The government protects the legal rights of a registered branch office as of the mother and domestic companies. Review the below table below to find out more about the types of companies:

    Registering a company in Iran and employment
    There is a minimum national wage applicable to each sector of activity fixed by the Supreme Labor Council which is revised annually. In 2015 the minimum wage, determined by the Supreme Labor Council, was about US$230 per month (US$2,760 per year). Membership in the social security system for all employees is compulsory. The national poverty line for 4-person households in Tehran was approximately $9000 per year in 2015

    Foreign nationals are prohibited from working in Iran unless they receive work and employment permits (even if they are supposed to receive wage and salary outside the Iranian territory).

    Trade Laws of Iran that you should know if you set up a company
    The general guideline of the custom laws of Iran does not prohibit any other goods from entering the country other than the list below but usually certain permits and licenses are required in order to clear your goods from customs.

    Alcoholic drinks;
    Gambling tools;
    Weapons, ammunition and explosive goods;
    Narcotic drugs;
    Magazines, photos, films and snaps and those goods, which are against religious and national dignity of the country.
    Any type of writings which are against the official religion of the country and /or disturbing discipline and public purity and national dignity.
    Those types of goods which have legitimate and legal prohibition and /or their import and export have not been allowed according to the customs tariff table or special rules
    Contact me directly to help me do business in Iran!

    Import Registration
    The import of all importable commodities by the governmental or non-governmental importers except in following cases will be subject to registration and receiving import certificate from the Ministry of Commerce upon observing other stipulated rules and regulations.

    Trade Certificate
    Trade certificate is a document for import or export of products. Trade certificates are issued by the Chamber of Commerce, Industries and Mines in Tehran or other provinces for the qualified applicants for a period of one year.

    Temporary Import
    The import before export of raw materials and goods needed for manufacturing, finishing, preparation and packaging of export commodities

  3. group می گوید

    ۷ Things You Need to Know Before Doing Business in IRAN
    Iran is indeed among the most attractive and high potential markets of the world. But doing business in Iran is not that easy. It takes a lot of effort for foreign businesses to understand the eco-cultural climate of the country in order to unfold its unlimited opportunities.

    In May 2017, President Rouhani was re-elected for a second term. A government known for its sustainable development and close ties and communications with other countries. This is a change —and whenever there is a change, there are winners and losers. So it’s time to know how to take good advantage of this change to join the side of winners at this point. The new cabinet is young, and they’ve been approved by the parliament with high percentages of confirmation.

    On the other hand, for those who are interested in Iran’s startup scene, the youngest of the cabinet is the Minister of ICT. Also the Science and Technology Vice President remains in his position to help the sustainability of the ecosystem. In fact, knowledge-based companies are more important to the government than entrepreneurial activities and risk-taking sort of businesses. These companies are in-line with the resistive economy and the government sees startups as a leverage for administrating the resistive economy.

    Startup community of Iran is gradually developing itself. Tons of events and Startup Weekends are taking place every week all around the country. You can also check out Iran’s startup ecosystem map which we’ve made back in Sep 2016. In this ecosystem map, we talked about nine role players which are advisors, incubators, venture capital companies, users, accelerators, events, startups, angel investors and the government. It can be seen that the nine key role players have developed by 30 to 40 percent since that map was made last year.

    Subscribe to TechRasa’s mailing list
    email address

    The government now plays the role of a great supporter for startups. It is now the time for sustainable relationships. Aside from that, Iran is a very interesting point on the map for everyone. This untapped emerging market has the second biggest population in the MENA region which makes Iran a great destination for those who want to grow their market and develop their businesses.

    But you have to keep in mind that Iran must not only be considered as a big market. You cannot have a sustainable business if you forget about empowerment. It’s proven throughout the time that any business which only focuses on the market and has no empowering benefit for the country and is despised not only by the government but also the people and society.

    Being an ethnographer by experience, I gradually got to know about my society and its values. Working professionally on startups, my job is to gather around high-level people and give them a structure to start new businesses or develop the already established ones. From time to time, I advise foreign companies that want to enter Iran and develop their market. The following paragraphs are the gist of more than three million dollars of my clients, and ten years of advisory, in terms of do’s and don’ts when you think of entering Iran’s market.

    We believe that everything looks easy in Iran at first, but then things start to get more complicated. Like how the great ancient Persian poet, Hafiz, said:

    “PATH OF LOVE SEEMED EASY AT FIRST, WHAT CAME WAS MANY HARDSHIPS.” HAFIZ – GHAZAL NO.1

    Keep in mind that everything that I have mentioned here, is for developing a sustainable business related to one of those nine key role-players in the startup ecosystem. And that’s why those who want to enter Iran’s market with the hope of making some profit for a while and leaving after, are not the target audience of this article. That’s why we argue that you shouldn’t rush this process. Mark Zuckerberg once said: “Move fast and break things, unless you are breaking stuff, you’re not fast enough.”

    But in this side of the world, the rules aren’t the same. In Iran, there is no first-mover advantage, there is always “the last man standing”. This means survival skills are the most essential when others begin to fall down.

    If you are one of those eager companies studying the Iranian market, and dreaming about enjoying Iran’s potential, I have seven key points for you as a practical guide to survive in Iran:

    ۱٫ Big role players are not the biggest
    The Iranian government has always been open to facilitate international economic relations, especially now that many of the sanctions and barriers are being lifted. Yet, working with the government is not always the answer and the government is not necessarily the best customer for every newbie in the Iranian market. Considering all this, is it always the wisest plan to skip all the private and gray sectors’ capabilities and try to work with the government? As an example, Snapp is a successful foreign startup entry into Iran’s private sector, and other startups such as Digikala, Aparat, CafeBazaar that worked privately show the potentials of Iran’s private sector. Many other startups also reached out and made good progress affiliating only with the government. But then conflicts with the society emerged, since they were putting costs on the government’s shoulders in the years of the resistive economy. So big role players in Iran are not only limited to the government. Iran’s private and gray sector has proved to be more thriving than the government throughout the last decade.

    ۲٫ Get to know the ecosystem
    Market development is all about starting a movement in a new time, geographical and cultural place, and geography matters. Iran is known for a complex working system. And thus, there are questions you have to ask if you want to clarify your vision about it. Questions such as, who makes the decisions? Where do the funds come from? Who are the real role players? What are the things that the government can or can’t do?

    For market development in any new dimensions, you can use several tools, one of them is the effectual reasoning. It provides you with three major questions that you can ask yourself and think in this context:

    What do you know? You already know what you know, since you are a multinational company.

    What do you like? Whatever that makes money for you and serves your vision and takes a lot of time to change that in a new market. You need to have another branch, another headquarter and probably a joint-venture.

    And whom do you know? It’s the type of means that are worth investing in, to know the real role players of each industry and serve their benefits individually and organizationally while keeping in mind that there are ways other than bribing in order to reach your desires.

    One of the other aspects of effectual reasoning is making as many partnerships as you can, instead of making competitors, make friends. And in positions like this, it’s sometimes better to make a joint-venture with partners that have similar visions instead of branching.

    ۳٫ There are rules and there are other rules
    I’ve always been a fan of the TV series “Mad Men“; it’s about this big 60s advertising agency in US and stories of its people. In one of the scenes —if I remember clearly, Don Draper, a partner of the company, tends to fire their accountant but Bert Cooper —the wiser partner of the firm, forestalls that because, regardless of the accountant’s skills or lack thereof, his family connections are important for bringing in new business for the firm. When Cooper asks why do you want to fire him? Draper replies: “because there are rules!” to which the old man replies: “but there are other rules”.

    If you pay close attention to the trends, you can see the other unwritten rules in Iran that you have to respect. If you call out McKinsey, they will provide you with all the available laws and rules, but you have to keep an eye out on the other rules. It’s possible to find them if you come here, build up an office and put several months of hard work with blood and sweat and tears. With all due respect if you want to make sustainable money here, you have to look forward and learn about the other rules. This leads us to the next point: the rules of Sharia, Customs, Laws.

    ۴٫ The rules of Sharia, customs and laws
    Iranian acceptance system is a mixture of these three different, yet close rules. If you’re targeting a limited portion of the market, you can work on by only respecting the laws. Consider the law of diffusion of innovation, in order to get the attention of the early and late majority you must know about what setup values run through Iranian culture and that means having a strong knowledge and respect toward these three rules.

    Islamic canonical rules, so called “Sharia” has deep roots in Iran’s culture. Although it’s proven through the history that Iranians are tolerant and open to accept other cultures, there are some setup values that cannot be skipped. 98 percent of Iran’s population are Muslims, and 90 percent of Iranian Muslims follow the Twelver Shia creed. For example, the Shia creed has several religious events that affect the business in Iran. Occasions such as the holy month of Muharram that commemorates the martyrdom of special historical characters and the holy month of Ramadan known as the “divine feast”.

    Iranian people work with three different calendars, Shia events happen on the lunar Hijri calendar. Iranians work with the solar Hijri calendar and the business with other countries work on the Solar Gregorian calendar. These calendars have different weekends so it requires close attention if you want to plan your schedules in Iran.

    Customs of Iran’s culture is a set of Dos and Don’ts. There are certain values that are unwritten and hidden inside the Iranian customs. For example, everyone respects the elders, or “White beards” as Iranians say. Martyrdom is another major setup value in Iran, people respect anyone who sacrifices their life or donates for the high beliefs of the culture.

    Iran’s laws are mostly derived from the French civil laws, but there are some points in Iran’s trading laws that are different from other countries, for example, people use bank cheques as a guarantee instead of contracts. It may be different, but it is working on. Other than that, clarity of the companies’ agendas must be clear to everyone in the country. This leads us to the next point: Bring the money, not the Agenda.

    Figure 1The Law of diffusion of innovation – Source: Wikipedia
    Figure 1The Law of diffusion of innovation – Source: Wikipedia
    ۵٫ Bring the money, not the agenda
    Because of the historical memory of the last century, people and officials of Iran are worried to be abused politically and economically by the foreigners and their conspiracies. They are sensitive about any kind of activity which has a certain agenda about social changes, especially with foreign funds. Any foreign brand that enters the Iranian market should have a proper answer to these questions and establish positive communication. This could be done by explaining the win-win relationship and not changing anything in Iran in order to only serve their own benefits. Many times this sensitivity helped the country from major potential losses and in some cases companies were sacrificed because of bad communication.

    So, you must bring the money and not the agenda. Iran’s agenda is the national development plan. You must try to be in-line with the development plan and bring investments in order to extend the work you’re doing.

    ۶٫ GIVE to Get
    Some companies try flashy promotions to grasp people’s attention. But depending only on the marketing may not work as expected in Iran. Iranian people have a quite positive memory of European and American companies with their high-quality products, and these expectations cannot be replaced solely by advertisements. Bringing dependable customer service, high-quality products and a proper advertisement is the best way to find your way into the market’s hearts. Sometimes the best way is to affiliate with Iranian companies by co-branding and adding values by empowerment. You should consider that you can’t look at Iran only as a huge consumable market, but you should also show social responsibility toward the society. If you’re resting in the shade of the tree, you need to water it.

    ۷٫ Similarities with other emerging markets
    I was a mentor at the Seedstars World 2017. an event which focuses on startups and emerging markets, There I understood that many of the challenges in emerging markets are similar to each other. Iran’s market is complex, but if you follow the trends, you can see that it’s following the same trends as other emerging markets in the world such as Turkey, UAE and Egypt.

    You must be careful about the timing when you’re following the trends. For example, it’s now too late to get into the Fin-Tech branch of startups in Iran. You have to look at the details and predict the future trends of the market by three to five years. Iranians have proven to be very trendy people, for example millions of people abandoned Viber mobile application and started using Telegram in just one night. So in order to have a clear and more active vision toward Iran’s future trends, you can look at similar emerging markets that have the same situation. But in order to get a better understanding of Iran’s market, you can’t compare Berlin’s market with Tehran. It’d be much better if you compare it with countries like UAE. For example, you can’t compare Snapp in Iran with Uber, but comparing it with Careem can give you a better vision of the trends in the market.

    Considering all of the above points, the golden rule of entrepreneurship says that as long as you serve my needs and requirements of people, they’ll be willing to pay you for it. I’m deeply optimist about the potentials of Iran and I think that it can turn out to be a great opportunity for everyone if it’s treated in its own individual way. We just have to learn “how”. I also would like to thank Ali Ahmadi, my friend who helped me organize my thoughts and pull this article together.

  4. مرضیه می گوید

    اصطلاح مدل کسب و کار (Business Model) در ادبیات مدیریت یک اصطلاح نسبتاً جدید محسوب می‌شود. به عنوان یک مقایسه‌ی ساده، به این نکته توجه کنید که بحث طرح کسب و کار (Business Plan) دقیقاً با همین نام، در حدود دو قرن قدمت دارد. در حالی که قدمت اصطلاح مدل کسب و کار به زحمت به دو دهه می‌رسد.

    ما در درس جداگانه‌ای به طرح کسب و کار پرداخته‌ایم و قصد نداریم آن توضیحات را تکرار کنیم. اما اگر در حد چند جمله به بحث طرح کسب و کار اشاره کنیم، جایگاه و نقش و تعریف مدل کسب و کار را بهتر درک خواهید کرد.

    تفاوت طرح کسب و کار و مدل کسب و کار
    آنچه ما امروز به عنوان طرح تجاری (یا طرح کسب و کار یا بیزینس پلن) می‌شناسیم، پس از انقلاب صنعتی و در اثر تقاضا (در واقع: فشارِ) بانک‌ها به وجود آمد.

    بانک‌ها به عنوان نهادهایی که می‌توانستند سرمایه‌ی مورد نیاز کسب و کارها و صنایع را (در قالب وام یا مشارکت) در اختیار آن‌ها قرار دهند، انتظار داشتند مدیران یا مالکان کسب و کارها، اسناد و گزارش‌ها و مستنداتی ارائه دهند که اثبات کند فعالیت آن‌ها سودآور است و بازگشت سرمایه‌ی مناسب خواهد داشت.

    این اسناد، ابتدا در حد برآورد جریان مالی و نیازهای مواد اولیه و حقوق مورد نیاز برای کارگران بود، اما به تدریج کامل‌تر شد و به شکل طرح تجاری یا طرح کسب و کار یا Business Plan که امروز می‌شناسیم، درآمد.

    بخش عمده‌ای از آنچه ما در قرن نوزدهم و بیستم به عنوان صنعت مشاهده می‌کنیم، به تولید کالا مربوط است. حتی عرضه‌ی خدمات هم شکلی بسیار مکانیکی داشت:

    uniform-business-models

    طبیعتاً طرح تجاری هم، معمولاً به شکلی کاملاً مکانیکی و با چارچوبی نسبتاً سنتی تنظیم می‌شد و سرمایه‌گذار، چه به عنوان فرد و چه به عنوان یک نهاد رسمی مثل بانک، بر اساس سوالات پایین و سوالات مشابه دیگر، در مورد مشارکت کردن یا مشارکت نکردن و نیز چارچوب مشارکت تصمیم می‌گرفت:

    چقدر سرمایه گذاری لازم است؟
    تزریق سرمایه باید در چه مقاطعی انجام شود؟
    چه نوع زمین یا کارگاه یا کارخانه‌ای لازم است؟
    به چند نفر نیروی انسانی با چه تخصص‌هایی نیاز داریم؟
    قیمت تمام شده چقدر خواهد بود؟
    حاشیه‌ی سود چگونه است؟
    در نهایت، بازگشت سرمایه به چه شکلی خواهد بود؟

    اگر علاقه‌مند باشید مولفه‌ها و اجزای طرح کسب و کار را بهتر بشناسید، می‌توانید به درسی که به همین موضوع اختصاص یافته مراجعه کنید:

    طرح تجاری (طرح کسب وکار)

    ظهور اینترنت و مطرح شدن مفهوم مدل کسب و کار
    طی دهه‌های اخیر، اتفاق مهمی افتاد و آن ظهور اینترنت بود. این ابزار جدید، فرصت‌های جدیدی را هم به وجود آورد و شیوه‌های درآمدزایی جدیدی هم خلق کرد.

    قبلاً چند مدل کسب و کار مشخص وجود داشت و همه هم آن‌ها را می‌فهمیدند. اما حالا:

    شرکتی مثل یاهو (و بعداً گوگل) آمده بود که خدمات رایگان ارائه می‌داد.

    آمازون کتاب‌ها را به شکلی می‌فروخت که در موارد زیادی، مجموع هزینه‌ی کتاب و حمل نقل، یا همان قیمت پشت جلد می‌شد و یا حتی کمتر از پشت جلد تمام می‌شد.

    شرکت‌هایی مثل PayPal ایجاد شدند که به عنوان واسطه‌ی پولی عمل می‌کردند. اما به اندازه‌ی بانک‌ها سخت‌گیر نبودند و شرایطی فراهم شد تا کسب و کارهای آنلاین زیادی رشد کنند.

    کم کم این سوال به وجود آمد که: مدل کسب و کار اینها چیست؟ اینها دارند چه کار می‌کنند؟ چطور پول درمی‌‌آورند؟

    ساختار و فرایند کسب و کار در فضای جدید، با دوران حاکمیت کارخانجات و صنایع تفاوت داشت:

    افزایش سود، دیگر چندان به مواد اولیه‌ی ارزان ربط نداشت.
    سرعت رشد و افزایش مقیاس کسب و کار، بسیار متفاوت از گذشته بود.
    کسانی که از خدمات کسب و کار استفاده می‌کردند، الزاماً همان افرادی نبودند که برای این خدمات، پول پرداخت می‌کنند.
    نیروی کار (به مفهوم سنتی آن که کارگران و توان کار فیزیکی را شامل می‌شد) دیگر به اندازه‌ی گذشته معنا نداشت.
    با گسترش وب، شرکت‌های جدیدی شکل گرفتند که نه وسعت فیزیکی خاصی داشتند و نه سرمایه‌ی اولیه‌ی بالایی در آنها به کار گرفته شده بود.

    digital-business-models

    اجزای مدل کسب و کار
    امروزه وقتی کسی از مدل کسب و کار شما سوال می‌کند (یا وقتی خودتان می‌خواهید مدل کسب و کارتان را تعریف کنید)، تقریباً مشخص است که باید در پی پاسخ چه سوال‌هایی باشد.

    می‌توان گفت مدل کسب و کار (Business Model) در تلاش برای یافتن پاسخ سه دسته سوال است:

    سوال‌های مربوط به ارزش آفرینی
    سوال‌های مربوط به درآمدزایی
    سوال‌های مربوط به پایداری و بقا
    business-model-main-questions

    بنابراین می‌توان گفت، مدل کسب و کار پاسخ به سه سوال بالاست.

    البته ما در درس مدل کسب و کار متمم، بیشتر به سوال دوم و کمی نیز به سوال اول می‌پردازیم. زیرا در درس‌های دیگر متمم به پاسخ‌های دو سوال دیگر اشاره شده است:

    برای آشنایی با سوال اول و حاشیه‌های آن، می‌توانید به درس ارزش آفرینی مراجعه کنید.
    برای سوال سوم هم، درس‌های مختلفی در متمم در نظر گرفته شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به استراتژی و پایداری و ارتباط با مشتری اشاره کرد.
    بنابراین بخش قابل توجهی از درس مدل کسب و کار، به این سوال می‌پردازد که:

    monetize

    مراحل درک مفهوم و تحلیل مدل کسب و کار
    اگر قصد دارید مفهوم مدل کسب و کار و اجزای آن را به خوبی بشناسید و بتوانید توانایی خود را در تحلیل مدل کسب و کار افزایش دهیم، پیشنهاد می‌کنیم مجموعه درس‌های طراحی مدل کسب و کار را به شکل زیر بخوانید:

    تعریف مدل کسب و کار
    اولین گام در آشنایی با مدل کسب و کار، این است که تعریف مدل کسب و کار را بدانیم.

    برای این کار دو درس در متمم در نظر گرفته‌یم:

    تعریف مدل کسب و کار و اجزای آن

    پنج نکته‌ی کلیدی درباره مدل کسب و کار

    درس اول، کمی رسمی‌تر است و در آن، تعریف آکادمیک مدل کسب و کار را مطرح کرده‌ایم. هم‌چنین توضیحات مختصری درباره اجزای مدل کسب و کار ارائه کرده‌ایم.

    درس دوم، با توجه به سوء‌برداشت‌هایی که درباره‌ی مدل کسب و کار وجود دارد، یا انتظارات نادرست و بزرگی که از تدوین و طراحی مدل کسب و کار ایجاد شده، می‌کوشد ظرفیت‌ها و محدودیت‌های مدلهای کسب و کار را بهتر تشریح کند.

    نستله | نمونه‌ای از نوآوری در مدل کسب و کار
    پیش از این‌که وارد جزئیات درس بشویم، مناسب بود با بررسی یک نمونه مدل کسب و کار، فضای این بحث را بهتر درک کنیم.

    معمولاً برای مثال، به سراغ شرکت‌های دیجیتال مانند گوگل و آمازون می‌روند.

    ولی ما علاقه داشتیم نشان دهیم که مدل کسب و کار – با وجودی که ابتدا در دنیای دیجیتال شکل گرفت – در همه‌ی کسب و کارها کاربرد دارد و نوآوری‌های فراوانی هم در این حوزه انجام شده است.

    نستله مثال خوبی در این زمینه است:

    کپسول‌های نسپرسوی نستله | مثالی از نوآوری در مدل کسب و کار
    روایت داستانی و روایت عددی در ارزیابی و تحلیل مدل کسب و کار
    گاهی اوقات، در همان ابتدا که کسی مدل پیشنهادی خود را برای کسب و کار مطرح می‌کند، متوجه می‌شویم که این مدل، ضعف‌های متعدد دارد و نادرست یا آسیب‌پذیر است.

    اما گاهی پیش می‌آید که داستان کسب و کار، منطقی و اجرایی به‌نظر می‌رسد. اما وقتی بحث اعداد و ارقام و بودجه و سرمایه‌گذاری و قیمت گذاری پیش می‌آید، تازه متوجه می‌شویم که جنبه‌های متعددی را در نظر نگرفته‌ایم.

    درس روایت داستانی و روایت عددی این دو جنبه را مطرح می‌کند و مقدمه‌ای می‌شود تا برای مطالعه و یادگیری درس‌های بعدی، آماده شوید.

    روایت داستانی و روایت عددی در تحلیل و ارزیابی مدل کسب و کار
    کانواس کسب و کار یا بوم مدل کسب و کار (Business Model Canvas)
    ما هم مانند بسیاری از دوره‌های آموزش مدل کسب و کار، برای بیان این بحث از ابزار بوم مدل کسب و کار یا Business Model Canvas که استروالدر در کتاب خلق مدل کسب و کار مطرح کرده است، استفاده می‌کنیم.

    البته هر جا لازم باشد، از این کتاب فراتر خواهیم رفت و به بحث‌های خودمان می‌پردازیم. اما هم‌چنان سعی می‌کنیم چارچوب کلی را نزدیک به بوم کسب و کار نگه داریم.

    در یک درس به معرفی کتاب خلق مدل کسب و کار پرداخته‌ایم و درس دیگری را به معرفی دقیق‌تر کانواس کسب و کار اختصاص داده‌ایم:

    کتاب خلق مدل کسب و کار

    بوم مدل کسب و کار

    اگر هم قصد داشته باشید بوم مدل کسب و کار را برای خودتان تکمیل کنید، می‌توانید از فایل PDF که برای دانلود در اختیار شما گذاشته شده استفاده کنید:

    دانلود فایل PDF بوم مدل کسب و کار

    ویژگی این فایل در آن است که علاوه بر چارچوب کلی، پرسش‌هایی هم در هر بخش نوشته شده که به تکمیل کردن بوم مدل کسب و کار کمک می‌کنند.

    مدل ایجاد ارزش در کسب و کار
    ایجاد ارزش، یکی از بخش‌های اصلی در بوم مدل کسب و کار است.

    این بحث آن‌قدر مهم بوده که ما مجموعه درس‌های #ارزش آفرینی را به آن اختصاص داده‌ایم.

    بسیاری از مدلهای کسب و کار به این علتِ ساده شکست می‌خورند که ارزش واقعی ایجاد نمی‌کنند.

    این در حالی است که کارآفرینان و اعضای یک استارت آپ، ممکن است دنبال علت‌های بسیار پیچیده و مرموز بگردند.

    در کنار همه‌ی درس‌های ارزش آفرینی، درس زیر هم می‌تواند به شکل‌گیری تصویر کامل‌تری از بحث ارزش در کسب و کار در ذهن شما کمک کند:

    مدل ایجاد ارزش در کسب و کار شما چیست؟

    منابع کلیدی در بوم مدل کسب و کار
    با توجه به این‌که در متمم به اندازه‌ی کافی درباره‌ی مدیریت منابع صحبت کرده‌ایم، مفهوم منابع مورد نیاز برای اجرای موفق مدل کسب و کار، نسبتاً شفاف است.

    اما اگر قصد داشته باشید بوم مدل کسب و کار استروالدر را برای کسب و کار خود تکمیل کنید، درس زیر می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند:

    منابع کلیدی در مدل کسب و کار
    بخش بندی مشتریان و انتخاب بازار هدف
    یکی از بخش‌های نُه‌گانه در بوم مدل کسب و کار، Customer Segments (تعیین و انتخاب مشتریان هدف) است.

    با توجه به این‌که ما در متمم مجموعه درس‌های کاملی را به این موضوع اختصاص داده‌ایم، در درس مدل کسب و کار، صرفاً به اهمیت این بحث اشاره کرده‌ایم (تا شما را برای مطالعه‌ی درس اصلی تقسیم بندی بازار، ترغیب کنیم):

    اهمیت بخش بندی مشتریان در طراحی مدل کسب و کار

    اما در کنار این درس که بیشتر جنبه‌ی ترغیبی دارد، اصل بحث ما در بخش‌بندی بازار و انتخاب سگمنت هدف، زیرمجموعه‌ی درس بازاریابی متمم است:

    بخش بندی بازار به چه سوال‌هایی پاسخ می‌دهد؟
    مجموعه درس‌های تقسیم بندی بازار
    کانالهای ارتباط با مشتری (تبادل اطلاعات / فروش محصول)
    ما دو نوع ارتباط با مشتری داریم: ارتباط‌هایی که با هدف تبادل اطلاعات انجام می‌شوند و ارتباط‌هایی که برای ارائه و تحویل محصول شکل می‌گیرند.

    در این بخش از بوم مدل کسب و کار، به این سوال پرداخته می‌شود که بسترهای این دو نوع ارتباط چیست و از چه کانال‌هایی برای این ارتباط استفاده می‌شود.

    در متمم به شکل‌های مختلف درباره‌ی رابطه با مشتری صحبت کرده‌ایم. برخی درس‌های تخصصی هم در این زمینه داریم که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به درس‌های زیر اشاره کرد:

    مدیریت ارتباط با مشتری

    اتوماسیون بازاریابی

    دیجیتال مارکتینگ

    اما نکته‌ی کوچکی مانده که در بحث مدل کسب و کار به آن پرداخته‌ایم و اگر آن را بخوانید، مباحث رابطه با مشتری برای شما مفیدتر و ملموس‌تر خواهد بود.

    نکته‌ای که به آن پرداخته‌ایم این است که وقتی از رابطه با مشتری حرف می‌زنیم، باید بدانیم که رابطه مشتری با ما در چه مرحله‌ای است.

    یک مشتری ممکن است هنوز ما را نشناسد و مشتری دیگری، محصولات قبلی ما را استفاده کرده باشد. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کانال دسترسی به همه‌ی این مشتریان یکسان باشد.

    ما در درس زیر به کانال های ارتباطی در مراحل مختلف رابطه با مشتری پرداخته‌ایم:

    کانال های ارتباط با مشتریان
    نوع رابطه‌ی مشتری با کسب و کار
    مشتریان در همه‌ی کسب و کارها یک نقش ندارند.

    گاهی اوقات، آن‌ها صرفاً محصول را می‌خرند و می‌روند.

    گاهی، هم موتور عرضه هستند و هم نیروی تقاضا (مثل پلتفرم ها).

    گاهی، ما در نقش مشاور آن‌ها هستیم (معاملات مسکن و گاه در حد کارگزار و مجری دستوراتشان).

    این‌ها بحث‌هایی است که تحت عنوان Customer Relationship را نوع رابطه کسب و کار با مشتری مورد بحث قرار می‌گیرد.

    شش شیوه از الگوهای تعامل با مشتری

    مدل درآمد (Revenue Model)
    مدل درآمد آن‌قدر مهم است که گاهی آن را مترادف با مدل کسب و کار به کار می‌برند.

    البته این دو اصطلاح، قطعاً مترادف نیستند؛ چون مدل درآمد یکی از اجزای مدل کسب و کار است.

    اما همین‌که چنین کاری انجام می‌شود، نشان می‌دهد که مدل درآمد یکی از بخش‌های مهم مدل‌های کسب و کار محسوب می‌شود (البته مدل درآمد، معمولاً روی بخش‌های دیگر مدل کسب و کار هم، تأثیر جدی می‌گذارد).

    درس‌های زیر به بحث مدل های درآمد پرداخته‌اند:

    #انواع مدل درآمد

    منابع مورد استفاده در تدوین درس مدل کسب و کار
    برخی از مهم‌ترین منابع ما در تدوین درس‌های آینده، مقاله‌ها و کتابهای زیر خواهند بود که هر کدام، از مقالات و کتاب‌های کلاسیک حوزه‌ی مدل کسب و کار محسوب می‌شوند. طبیعتاً سایر منابع مورد استفاده هم، در زمانی که بحث مربوط به آنها مطرح شود، مورد اشاره قرار خواهند گرفت.

    کتاب خلق مدل کسب و کار (Business Model Generation)

    اهمیت مدل کسب و کار (Why Business Model Matters)

    HBR – Reinventing Your Business Model

    MIT – How to Identify New Business Models

    The Startup Owner’s Manual (استیو بلنک)

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.