عملکرد نیروی انسانی کلینیک در همه جا و همهی کسب و کارها باید بصورت همیشگی مانیتور و پایش شود. باید همواره پرسنل و نیروی انسانی را نسبت به اهداف کسب و کار و نوع شغل و وظیفه ای که به آنها وحول شده است را مورد مانیتور قرار داد.
نیروی انسانی بعنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل موفقیت و رشد کسب و کار و درمانگاه و کلینیک از جایگاه ویژه ای در ساختار مدیریتی برخوردار است. در این راستا ارزیابی عملکرد نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است، چرا که از طریق پایش ارزیابی عملکرد نیروی انسانی، یک مدیر از شرایط و وضعیت سازمان تحت هدایت خود آگاهی دقیق کسب می کند و از این طریق می تواند تشخیص درستی از وضعیت موجود داشته باشد.
ارزیابی عملکرد نیروی انسانی
مراحل ارزیابی عملکرد پرسنل درمانگاه و بیمارستان ها
ارزیابی (امتیاز دهی)
ارائه بازخورد ارزیابی
خطاهای ارزیابی
شیوه های ارزیابی (امتیازدهی)
ارزیابی ویژگی های شخصی فرد
ارزیابی رفتار فرد در محل کار
ارزیابی نتایج بدست آمده از کار فرد
ارزش کلی فرد یا به عبارت دیگر ارزش در مقایسه با سایر کارکنان (ارزیابی مقایسه ای)
نقش های مدیر در جلسه ارائه بازخور ارزیابی
ارزیابی عملکرد نیروی انسانی
برای شروع اندازه گیری میزان تاثیر فعالیت ارزیابی عملکرد نیروی انسانی کلینیک و درمانگاه باید با یک سوال ساده آغاز کنیم:
چرا کلینیک ها و مراکز درمانی باید عملکرد نیروی انسانی خود را مورد ارزیابی قرار دهند؟
ارزیابی عملکرد می تواند یک فعالیت مهم برای حصول اطمینان از آگاهی کارکنان درمانگاه و کلینیک از چیزی باشد که از ایشان انتظار می رود.
بنابراین می تواند نقش بسیار مهمی در میزان مشارکت آن ها در فرهنگ سازمان داشته باشد.
برای هماهنگی جهت برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی با شماره ۰۹۱۶۹۳۹۴۶۴۰ تماس بگیرید
بهبود عملکرد فعلی نیروی انسانی در کلینیک و درمانگاه
ارائه بازخورد مناسب!. همه ما به دنبال آن هستیم که وقتی کار درستی انجام می دهیم، تاییدمان کنند و دوست داریم تا به دیگران بگوییم که چگونه باید کارها را به انجام برسانند.
بالا بردن انگیزه نیروی انسانی
شناسایی نیازهای آموزشی و توسعه ای افراد
شناسایی ظرفیت های نیروی انسانی
کارکنان بدانند که از آن ها چه انتظاری داریم
ایجاد تمرکز روی توسعه مسیر شغلی و جانشین پروری
افزایش تشویقی حقوق سالانه / پرداخت های مبتنی بر عملکرد
ارزیابی اثربخشی فرآیند انتخاب
حل مشکلات کاری
تعیین اهداف با استفاده از الگوی SMART:
اهداف شغلی افراد باید مشخص (Specific) یا تا اندازه ای بزرگتر از توان آن ها (Stretching) باشد. باید بطور شفاف برایشان بگوییم که چه چیزی از ایشان انتظار می رود.
هم از نظر کمی و هم کیفی قابل اندازه گیری (Measurable) باشد.
پذیرفته (Accepted) شود. روی اهداف توافق صورت گیرد و به آن ها تحمیل نشود.
واقع گرایانه (Realistic) باشد به صورت منصفانه تعیین شده و قابل دستیابی باشد.
زمان مند (Timely) باشد. یعنی زمان خاتمه مشخص شده باشد.
مثال
برای مثال در بستر صنعت سلامت، اهداف می تواند چیزهایی از این قبیل باشد:
پزشکان تلاش کردن بیماران بیشتری را درمان کنند.
تلاش پرستاران باعث شد تا بیماران بیشتری خدمات دریافت کنند.
خدمه موفق شده اند تا اتاق های بیشتری را تمیز کنند
متصدیان بخش پذیرش تلاش می کنند تا مهارت های خود را در حوزه فناوری اطلاعات، مهارت های برقراری ارتباط موثر یا یادگیری یک زبان خارجی افزایش دهند.
در دنیای واقعی، مدیران رفتار کارکنان را به طور مستمر و غیر رسمی زیر نظر داشته و ارزیابی می کنند.
“گفتمان منظم در خصوص عملکرد شغلی باید بین مدیران و کارکنان همواره تشویق شود”.
ولی خطر غیر رسمی بودن این ارزیابی ها در وهله اول، وابستگی زیاد آن به فردِ مدیر و در وهله دوم در آنست که آیا بازخور عملکرد در اختیار افراد قرار می گیرد یا خیر.
ارزیابی عملکرد نیروی انسانی در کلینیک و درمانگاه
آموزش شیوه های درست ارزیابی
یکی از دغدغه های ما آن است که با آموزش شیوه های درست ارزیابی و ارائه بازخور عملکرد با توجه به اهداف و معیارهای از پیش تعیین شده، پایایی و روایی سیستم های ارزیابی عملکرد را در سازمان های ایرانی بهبود بخشیم.
برای این کار باید در بازه های زمانی ماهانه، سه ماهانه، شش ماهانه یا حداکثر سالانه به طور منظم اطلاعاتی را گردآوری و بدین ترتیب در مورد عملکرد هر یک از کارکنان گزارشی تهیه نمود که احتمالا حاوی امتیاز عملکرد فرد نیز باشد.
مزایای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی درمانگاه ها
ارزیابی عملکرد مزایای متعددی دارد که پس از آگاهی از این مزایا مدیران و رهبران سازمان ها باید آن را در راس برنامه ها و دستور کار خود قرار خواهند داد. برخی از این مزایا به شرح زیر می باشند:
- کمک به مدیران در توسعه سیاست ها و شیوه های سازمانی
- اطمینان از پذیرش و پیروی از سیستم انضباطی بدون تبعیض و قابل دفاع
- برخورداری از نیروی انسانی وفادار با ایجاد محیطی پویا و به دور از هر گونه تبعیض
- افزایش مهارت و کارآمدی نیروها از طریق ایجاد رقابت اصولی و سالم
- جذب، حفظ، توسعه و ایجاد انگیزه در بین کارکنان واجد شرایط
- برقراری ارتباط و آموزش کارکنان و مدیران و به حداقل رسانی مسئولیت های سازمان
- اجرا و توسعه سیستم عادلانه و منصفانه رفع کمبودها و نقص ها
همانگونه که در بالا اشاره شد، سیستم های ارزیابی عملکرد کارکنان کلینیک می تواند ابزار بسیار مفیدی برای ارتقای موارد زیر باشد:
اخلاقیات
شفاف کردن انتظارات
بهبود ارتباطات رو به بالا و پایین،
و . . .
دوره های آموزشی قابل ارائه برای سازمان ها و ادارات و شرکت ها
دوره آموزشی مهارت های نرم
دوره آموزشی رفتار سازمانی
دوره آموزشی روش تدریس
دوره آموزشی تکریم ارباب رجوع
دوره آموزشی خدمات پس از فروش
دوره آموزشی ارتباط موثر با مشتری
دوره آموزشی رشد فردی و رشد سازمانی
دوره آموزشی ایجاد انگیزه در کارکنان ویژه مدیران
دوره آموزشی افزایش بهره وری کارکنان
دوره آموزشی ایجاد تعامل بین پرسنل
دوره آموزشی جذب مشتری و نگهداشت مشتری
دوره آموزشی بازاریابی
دوره آموزشی فروش
دوره آموزشی بازاریابی تلفنی
دوره آموزشی مدیریت زمان
دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ
دوره آموزشی امنیت اطلاعات در سازمان ها
دوره آموزشی اخلاق فردی، اجتماعی و اداری
دوره آموزشی کارآفرینی
دوره آموزشی ارتقاء سلامت اداری
دوره آموزشی ارتقاء بهداشت و سلامت
در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از مشاورین گروه آموزشی پژوهشی تکتو استفاده نمایید.
ما و همکارانمان در گروه آموزشی پژوهشی تکتو ،به شما کمک خواهیم کرد تا کسب و کار خود را شروع کنید و به درآمدزایی برسانید.
راههای تماس با گروه آموزشی تکتو
ایمیل: takto.ir@gmail.com
بدون دیدگاه