ایده کسب و کار برای شروع کسب و کار

ایده کسب و کار


Rate this post

چگونه یک ایده خوب برای شروع کسب و کار پیدا کنیم؟

بیشتر افراد دوست دارند کسب و کاری برای خودشان داشته باشند.

این جمله را زیاد از برخی افراد شنیده ایم.

می‌خواهم رئیس خودم باشم.

این جمله‌ بیشتر توسط اکثر افرادی که در مشاغل دولتی و کارمندی هستند و به طریقی برای شرکت یا جایی کار می‌کنند گفته می‌شود.

راه اندازی کسب و کار
چگونه یک کار جدید را شروع کنیم

آیا راه اندازی کسب و کار شخصی کار آسان و ساده ای است؟

اولین قدم برای راه اندازی  یک کسب و کار داشتن یک ایده خوب و پولساز است.

گاهی هیچ ایده‌ای برای کسب و کار در ذهن ندارید ولی ممکن است ایده‌های بسیار زیادی داشته باشید ولی نتوانید یک ایده را از بین آنها انتخاب کنید.

 

داشتن ایده‌های زیاد و عدم انتخاب از بین آنها، مانند نداشتن ایده است. چون مشکل یکسان است: نمی‌دانید چکار کنید.

شما فقط به یک ایده خوب نیاز دارید تا به رویایتان برسید، ایده‌ای که می‌تواند سبک زندگی دلخواه‌تان را برایتان ایجاد کرده و دنیا را به مکان بهتری تبدیل کند.

اگر فقط می‌توانستید همان یک ایده را بیابید، همه چیز در جای خود قرار می‌گرفت.

اما چگونه می‌توانید با یافتن یک ایده خوب، رویایتان را به واقعیت تبدیل کنید؟

 

 

 

چگونه یک ایده خوب برای کسب و کار پیدا کنیم

معمولا برای یافتن ایده افراد فشار زیادی بر خود وارد می‌کنند

به احتمال زیاد اعتقاد دارید که یافتن آن ایده بکر و خارق‌العاده همه‌چیز را حل می‌کند. تصور می‌کنید پس از کار سختی که نتیجه آن یافتن ایده مناسب است، بقیه کارها ساده خواهد بود.

اما نکته‌ای وجود دارد که افراد کمی حاضر به گفتگو درباره آن هستند: در اغلب مواقع اولین ایده‌تان، ایده مناسبی نخواهد بود.

آنالیز وضعیت کسب و کار
آنالیز وضعیت کسب و کار غلامرضا ایسوند

 

ما همواره داستان ایده‌هایی که موفق شدند را از رسانه‌ها می‌شنویم اما حقیقت این است که این موفقیت در نتیجه شکست‌های سابق، کشف‌های اتفاقی و زمان‌هایی که دارنده ایده نمی‌دانسته به کجا می‌رود به وجود آمده است.

برای مثال دیجی‌کالا ابتدا فقط به عنوان فروشگاه اینترنتی کالاهای دیجیتال فعالیت می‌کرد ولی زمینه فعالیت خود را به کالاهای دیگر نیز گسترش داد.

یافتن ایده گاهی می‌تواند فرایندی سخت و همراه با پستی و بلندها باشد. اما اغلب افراد تصور می‌کنند یافتن ایده مناسب یک مسیر مستقیم است در حالیکه ایده صحیح به ندرت در ابتدا به ذهن فرد می‌رسد.

 یافتن ایده فرایندی است که باید طی کنید

اگر در یافتن ایده‌ی متحول‌کننده گیر کرده‌اید بهتر است یک ایده را برگزینید و در مقیاس کوچک آنرا تست کنید. با تست کردن مطمئن باشید زندگی‌تان به پایان نمی‌رسد.

بسیاری از افراد از تست کردن می‌ترسند چون توانایی قبول کردن اشتباهات را ندارند و تصور می‌کنند می‌توانند ایده را هرطور که هست به ثمر برسانند. به همین دلیل بی‌گدار به آب می‌زنند.

علاوه بر این، با تست کردن ایده می‌توانید تشخیص دهید که آیا ایده موردنظر با شخصیت شما سازگار است یا نه؟

با تست کردن، می‌توانید بدانید چه ایده‌هایی کارساز هستند و کدام نیستند. شروع کردن می‌تواند شما را در مسیر صحیح برای تشخیص ایده مناسب قرار دهد.

برنامه‌ی روزانه
برنامه‌ی روزانه

۳ قدم برای یافتن ایده مناسب

این فرایند نظر شخصی من است.

۱- آنچه در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید

برای شروع، ایده‌ها و فکرهایتان را روی کاغذ بنویسید. حتی اگر فکر می‌کنید یک ایده احمقانه به نظر می‌رسد باز هم آنرا بنویسید.

اینها سوالاتی هستند که باید پاسخ دهید.

نقاط قوت شما چه هستند؟ سایر افراد شما را به چه عنوانی می‌شناسند و برای چه جور کارهایی به شما مراجعه می‌کنند؟ چه کارهایی را ساده‌تر از سایرین انجام می‌دهید؟
برای مثال ممکن است افراد به طول مداوم برای دریافت مشاوره بدنسازی یا ورزش به شما مراجعه کنند زیرا سبک زندگی سالم و بدنی متناسب دارید.

علایق‌تان چیست؟ در اوقات فراغت چه فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی دارید؟ شاید در کلاس‌های خاصی شرکت می‌کنید یا به فعالیت‌های خاصی می‌پردازید.

چه مشکلاتی وجود دارد؟ شاید مشکلاتی را در فعالیت‌ها و زندگی روزمره تجربه کرده‌اید یا می‌دانید افراد زیادی این مشکلات را دارند. شاید بتوانید این مشکلات را رفع کنید.

شناسایی و رفع مشکلات کسب و کار
رفع مشکلات کسب و کارها در ایران

 

کافیست یک کاغذ بردارید و نقاط قوت، علایق و مشکلات پیرامون‌تان را بنویسید، سپس با طوفان ذهنی ایده‌هایی را روی کاغذ بیاورید.

برای مثال من می‌توانم طبق تجربه‌ام، موارد فوق را چنین بنویسم:

  • نقاط قوت: مردم اغلب درباره بازارهای مالی، کسب و کار اینترنتی و تولید محتوا از من سوال می‌کنند.
  • علایق: من علاقه زیادی به کسب و کار اینترنتی دارم و سبک زندگی که می‌تواند این مدل کسب و کار به همراه داشته باشد.
  • مشکلات: من متوجه شدم اغلب افراد از مشکلات مالی و افزایش هزینه‌ها می‌نالند، می‌توانم این مشکلات را بنویسم.

نکته مهم اینجاست که نباید فقط به شکل سطحی این موارد را بنویسید. باید زمان بگذارید، عمیقا فکر کنید تا حداقل برای هرکدام ۵ مورد بنویسید.

هر نقطه قوت، فعالیت و علاقه می‌تواند شاخه‌ها و زیر دسته‌های بسیاری داشته باشد. هر چقدر بیشتر بنویسید بهتر است.

یک زمان خاص برای اینکار اختصاص دهید، بدون روشن بودن موبایل و بدون وجود مزاحمت بنویسید.

۲- کسب و کارها را بررسی کنید

بعد از نوشتن ایده، شروع به تحقیق در مورد برخی از ایده‌ها کنید. اینکه چه کسانی الان همین کار را انجام می‌دهند چه کسب و کارهایی در این زمینه وجود دارد.

برخی از افراد با تصور یافتن یک ایده بکر، بدون تحقیق و فوری دست به کار می‌شوند ولی این اشتباه است. باید ابتدا این ایده‌ها را در دنیای واقعی ببینید و بسنجید.

چرا؟

به دلیل اینکه برخی ایده‌ها بسیار عالی به نظر می‌رسند ولی فقط پس از اجرا یا شروع به اجراست که پی می‌بریم واقعا اینطور نیست.

پس از شروع کار است که چالش‌ها و مشکلات نمایان می‌شود.

 

بطور مثال شاید خودتان عاشق انجام یک فعالیت به شیوه‌ای خاص باشید و تصور کنید سایرین هم مانند شما فکر می‌کنند ولی در واقعیت مردم دوست داشته باشند آن فعالیت خاص را به شکل سابق انجام دهند.

به لیست ایده‌هایی که دارید نگاه کنید، یک ایده را برگزینید و تحقیق کنید.

در گوگل جستجو کنید: با عبارات مختلف در مورد ایده‌تان جستجو کنید و ببینید چه مطالب، کسب و کارها و اخباری در آن زمینه وجود دارد. آیا محصولات یا خدماتی هستند که پاسخگوی نیازها باشند؟ به یک یا دو سایت بسنده نکنید، به شکلی عمیق سایر صفحات را نیز ببینید.

در سایت‌های بزرگ جستجو کنید: سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو، فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و سایر سایت‌هایی که احتمال می‌دهید اطلاعاتی وجود داشته باشد را جستجو کنید.

اخبار را بررسی کنید: در سایت‌های خبری، مجله‌ها و روزنامه‌های مرتبط می‌توانید اطلاعات، اخبار یا ایده‌هایی بدست آورید که مرتبط با ایده شماست. با مشاهده یک خبر منفی ناامید نشوید، گاهی اخبار ضد و نقیض زیادی وجود دارد.

در طول بررسی این موارد، ببینید چه خدمات و محصولاتی هم‌اکنون ارائه می‌شود. آیا کسب و کارهای موفقی براساس ایده‌تان وجود دارد؟ رقابت چقدر شدید است؟

حتی‌الاامکان از تجربه افرادی که در کسب و کار موردنظرتان فعال هستند جویا شوید. در انجمن‌های گفتگوی مرتبط سوال بپرسید. بررسی کنید آیا تقاضای کافی برای یک فعالیت وجود دارد؟ پیاده‌سازی ایده به چه منابعی نیاز دارد؟

پس از اینکه پی بردید یک ایده چندان مناسب نیست، به لیست ایده‌ها برگردید و در مورد ایده‌ی دیگری تحقیق کنید.

 

کلاس آموزش خلاقیت در کسب و کار
آموزش خلاقیت در کسب و کار

۳- با سایرین صحبت و مشورت کنید

اگر ایده‌ای یافتید که توجه‌تان را جلب کرد و براساس تحقیقات‌تان قابل پیاده‌سازی و اجرا بود زمان آن رسیده که درباره این ایده با سایرین صحبت و تعامل کنید.

طوفان ذهنی و مشورت با سایرین یک راه مناسب برای شروع است ولی باید تجربیات مردم را با صحبت کردن بدست آورید.

بیشتر مردم در مورد تجربیات‌شان صادق هستند. هرچقدر با تعداد بیشتری صحبت کنید اطلاعات شما به واقعیت نزدیکتر خواهد بود.

فرض کنید فکر ایجاد یک شبکه‌ اجتماعی به ذهن شما رسیده و در قدم دوم به این نتیجه رسیده‌اید که این کسب و کاری چندمیلیاردی است.

اما مشکل اینجاست که در برخی صنایع و زمینه‌ها بازیگران بزرگی وجود دارند که کل بازار را قبضه کرده‌اند. علاوه بر این، شبکه‌های اجتماعی برای شروع نیاز به تعداد بسیار زیادی کاربر دارند.

 

بنابراین هم با افرادی که خدمات و محصولات را ارائه می‌دهند و هم با مصرف‌کنندگان صحبت کنید. رفته رفته پی خواهید بود برای شروع و به موفقیت رساندن یک ایده چه چیزهایی نیاز است.

می‌توانید حتی از دوستان و آشنایان که دارای آن مشکل یا علاقه هستند نظرسنجی کنید. در صحبت با سایرین، چشم و گوش‌تان باز باشد و آنها را ترغیب کنید در مورد مشکلات، خواسته‌ها و امیدهایشان صحبت کنند.

در فضای آنلاین نیز می‌توانید با چت کردن، ارسال پیام و ایمیل به گفتگو بپردازید. یک روش عالی، رفتن به انجمن‌های مرتبط با تعامل با فعالان آن حوزه است.

 

 

در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از مشاورین گروه آموزشی پژوهشی تکتو استفاده نمایید.

مشاوره راه اندازی و رشد کسب و کار

ما و همکارانمان در گروه آموزشی پژوهشی تکتو ،به شما کمک خواهیم کرد تا کسب و کار خود را شروع کنید و به درآمدزایی برسانید.

 

راه‌های تماس با گروه آموزشی تکتو

ایمیل: takto.ir@gmail.com

 

 

لوگو - گروه آموزشی پژوهشی تکتو

 

آموزشکارآفرینی

آموزش پیدا کردن ایدهآموزش خلاقیتآموزش راه اندازی کسب و کترآموزش شروع کسب و کاراصول راه اندازی کسب و کارانواع تکنیک های ایده یابیایده کسب و کار 2020ایده های راه اندازی کسب و کارایده های کسب و کار خانگیایده یابیایده یابی چیستپیدا کردن ایده برای کسب و کارتحقیق در مورد سایر تکنیک های ایده یابیتحقیق درباره تکنیک های ایده یابیتعریف ایده یابیتکنیک های ایده یابیچگونه یک ایده خوب پیدا کنیمدر مورد تکنیک های ایده یابیراه اندازی کسب و کارراه اندازی کسب و کار اینترنتیراه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومانراه اندازی کسب و کار با 20 میلیونراه اندازی کسب و کار با 50 میلیونراه اندازی کسب و کار خانگیراه اندازی کسب و کار شخصیشروع کسب و کارغلامرضا ایسوندکسب و کار جدید در اروپاکسب و کارهای جدید در ایرانکسب و کارهای جدید در تهرانکسب و کارهای جدید در دنیاکسب و کارهای جدید و پرسودکسب و کارهای کوچک پرسودکمک به راه اندازی کسب و کارگروه آموزشی پژوهشی تکتومشاوره راه اندازی کسب و کارمشاوره راه اندازی کسب و کار در تهرانمنیره دارستانی

آموزش توسعه کسب و کارمشاهده نوشته ها

Avatar for آموزش توسعه کسب و کار

مشاوره راه اندازی و مدیریت کسب و کار. مشاوره توسعه و رونق کسب و کار

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *