تشکیل تیم فروش برای شرکت ها
اهمیت تیم فروش
فروش بخشی جدایی ناپذیر از اکثر شرکتها است. فروش به طور مستقیم بر جریان نقدی تأثیر میگذارد، بینش مناسبی از بازار میدهد و زمینه را برای حفظ مشتری فراهم میکند.
تیم فروش باید بهترین و قویترین بخش شرکت باشد
ما برای شرکت و کسب و کار شما تیم بازاریابی و فروش میسازیم و کارکنان بخش فروش را آموزش میدهیم
تیم فروش اغلب در خط مقدم کسب و کار خود هستند، که عمدتاً به عنوان چهرهی شرکتهای خود به مردم خدمت میکنند. به همین دلیل است که شرکتهای آمریکایی در سال جاری مبلغ ۸۰۰ میلیارد دلار پاداش برای نیروی فروش خود پرداخت میکنند که بیش از سه برابر هزینهی تبلیغات آنها است.
مدیریت تیم فروش
مدیریت تیم فروش و اداره صحیح آن ضامن موفقیت هر کسب و کار با هر اندازه ای است . بهترین استفاده از تیم فروش می تواند بخش مهمی از تضمین موفقیت هر کسب و کاری باشد. تیم فروش همواره در موقعیت های تنش زا قرار دارد، و لذا محیط تیم فروش به شدت استرس زا خواهد بود. در کنار اطمینان از اینکه کارکنان فروش شما دارای مهارتهای مناسب هستند، شما بایستی مدیریت و سازمان دهی ایشان را نیز در نظر داشته باشید. در مدیریت تیم فروش بایستی موارد زیر را در نظر بگیرید :
- استخدام نیروی فروش
- حقوق و پورسانت تیم فروش
- آموزش نیروی فروش
- مدیریت تیم فروش و اهداف تیم فروش
- مدیریت تیم فروش و سازماندهی تیم فروش
- مدیریت فروش و آنچه شما می خواهید
شما به استفاده از استراتژی فروش برای تعریف نوع و تعداد فروشندگان در تیم فروش خود نیاز دارید.
برای مثال، اگر فروش شما با ارتباط تلفنی برقرار میسر می گردد، شما نیاز به استخدام فروشندگان با تجربه فروش تلفنی دارید.
- به مهارتهایی که نیازهای کسب و کار شما را برطرف می کنند ، توجه ویژه داشته باشید.
- در نظر داشتن حداقل تجربه فروش و مذاکره فروش ، بویژه در کسب و کارهای تازه تاسیس
- نیاز به فروشندگانی که در تماس با مشتری باشند.
- تصمیم گیری در مورد میزان اطلاعات مورد نیاز درباره محصول و بازار
- توسعه مهارتهای موجود از طریق آموزش و توسعه
- ایجاد ابزارهایی برای ارائه فروش مانند کاتالوگ ها یا بوروشورهای محصول
چرا تیم های فروش در ایران ناموفق عمل می کنند ؟
موفقیت در تیم فروش عامل حیاتی در رشد و توسعه کسب و کار است. هر چقدر هم که حرفه ای تولید کنید و بهترین خدمات را داشته باشید ، بدون داشتن یک فروش مناسب همه ی فعالیت های شما بی فایده است. کسب و کارهای مختلف در هر اندازه ای و با هر کالا و خدماتی توجه ویژه ای به تیم فروش خود دارند. اما در ایران مشکل اساسی گربیان بسیاری از این کسب و کارها را به دلایل کاملاً روشن گرفته است. در فضای اقتصادی امروزی در ایران بسیاری از کسب و کارها چه بزرگ و چه کوچک با دغدغه ای هر روزه مواجه اند و آن اُفت فروش و به دنبال کاهش سهم بازار است. اما دلایل این عدم موفقیت تیم فروش چیست ؟
-عدم وجود واحد بازاریابی
بسیاری از کسب و کارها در بازار ایران فاقد یک واحد بازاریابی با یک برنامه منسجم بازاریابی هستند. شاید مهمترین عامل در شکست تیم های فروش در ایران نبود واحد بازاریابی در سازمان ها باشد.
زمانی که یک واحد مشخص در حوزه بازاریابی فعالیت نداشته باشد ، کلیه فعالیت های فروش بی نتیجه و بی ثمر خواهند بود. وجود برنامه یکپارچه بازاریابی باعث می گردد علاوه بر تلاش های هدفمند تیم فروش ، هزینه های سازمانی مرتبط با فروش نیز کاهش یابد.
اگر شما در کسب و کارتان دپارتمان فروش و بازاریابی دارید، و به دنبال یک تیم متخصص از اساتید بازاریابی و فروش هستید که به ارائه راهنمایی، مشاوره و آموزش پرسنل سازمان شما بپردازند، تا خودتان بتوانید یک کمپین جامع برای کسب و کارتان طراحی و اجرا کنید، میتوانید از خدمات گروه آموزشی پژوهشی تکتو برای آموزش حرفهای و پشتیبانی تیم خود بهرهمند شوید.
-فقدان مدیران فروش حرفه ای
در بسیاری از شرکت های ایرانی مدیران فروش یا صاحبان کسب و کار هستند و یا افرادی که بیشترین سابقه فروش در آن حوزه را دارند. هیچ کدام از این افراد با فعالیت های حرفه ای یک مدیر فروش آشنا نیستند و حتی در صورت آشنایی توانایی اجرای آنرا ندارند. همچنان که بازاریابی که رشته علمی دانشگاهی است فروش نیز به دلیل آنکه یکی از زیر مجموعه های این رشته است ، کاملاً علمی و مبتنی بر فرآیند است.
نداشتن دانش لازم در مورد هدفگذاری ، عدم اطلاع از تدوین سیستم های پاداش و پورسانت ، عدم توانایی در پیش بینی فروش ، عدم دانش کافی در آموزش تیم های فروش و مهمترین قسمت عدم آشنایی با علم بازاریابی باعث نتایج دور از انتظار در فروش و عملکرد ضعیف تیم فروش می گردد.
-نبود افراد حرفه ای در فروش
یکی از آسیب های سازمانی در مدیریت تیم فروش وجود افراد ناکارآمد و غیر حرفه ای در این تیم ها می باشد. بسیاری از اوقات شرکت ها افرادی را در تیم های فروش خود جذب و استخدام می کنند که نه تنها هیچ علاقه بلکه هیچ گونه توانایی در این زمینه ندارند. ملاک استخدام در بسیاری از تیم های فروش در ایران پُر حرفی و دریافت حقوق اندک است. تا زمانی که مصاحبه کننده در یک شرکت با پارامترهای مختلف یک فروشنده حرفه ای آشنا نباشد و به فرآیندهای مصاحبه در این زمینه آشنا نباشند هیچگاه شاهد شکل گیری تیم های فروش حرفه ای در ایران نخواهیم بود.
-کیفیت پایین کالا و خدمات
گاه تمام پارامترهای ذکر شده وجود دارد اما مهمترین و حساس ترین موضوع نادیده گرفته می شود. ارائه کالا و خدمات با کیفیت ضعیف در هر دوره ای – چه رکود اقتصادی و چه رونق اقتصادی – منجر به افت فروش و از دست دادن سهم بازار می گردد. در دنیای امروزی تمام عناصر کسب و کار در موفقیت سازمان دخیل هستند. هر چقدر هم تیم فروش حرفه ای با بهترین برنامه های بازاریابی را در اختیار داشته باشید و نتوانید کالا و خدمات در سطح انتظارات بازار ارائه کنید شما محکوم به شکست خواهید بود.
خدمات قابل ارائه در گروه آموزشی تکتو
تنظیم استراتژی و طراحی سیستمهای بازاریابی، توزیع و فروش
طراحی ساختار و سازماندهی فعالیت های بازاریابی، توزیع و فروش
تنظیم استراتژیها و طراحی روشهای مدیریت کالا
تنظیم استراتژی و برنامهریزی تبلیغات
تنظیم استراتژی توسعه صادرات
تنظیم استراتژی قیمتگذاری
مشاوره برای بخشبندی بازار
مشاوره برای بازاریابی صنعتی
مشاوره برای بازاریابی خدمات
مشاوره برای مدیریت بر نام تجاری
تنظیم طرح بازاریابی
مشاوره امکان سنجی بازار
بررسی رفتار مصرف کننده
مشاوره بازاریابی الکترونیکی
هدایت تحقیقات بازاریابی
راه اندازی سامانه های مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
شناخت بازارهای داخلی و خارجی محصولات
سنجش رضایت مشتری
مطالعه و پژوهش در زمینه مفاهیم، الگوها، و روشهای نوین مدیریت بازار
دوره های آموزشی قابل ارائه برای سازمان ها و ادارات و شرکت ها
- دوره آموزشی رفتار سازمانی
- دوره آموزشی روش تدریس
- دوره آموزشی تکریم ارباب رجوع
- دوره آموزشی خدمات پس از فروش
- دوره آموزشی ارتباط موثر با مشتری
- دوره آموزشی رشد فردی و رشد سازمانی
- دوره آموزشی ایجاد انگیزه در کارکنان ویژه مدیران
- دوره آموزشی افزایش بهره وری کارکنان
- دوره آموزشی ایجاد تعامل بین پرسنل
- دوره آموزشی جذب مشتری و نگهداشت مشتری
- دوره آموزشی بازاریابی
- دوره آموزشی فروش
- دوره آموزشی بازاریابی تلفنی
- دوره آموزشی مدیریت زمان
- دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ
- دوره آموزشی امنیت اطلاعات در سازمان ها
- دوره آموزشی اخلاق فردی، اجتماعی و اداری
- دوره آموزشی کارآفرینی
- دوره آموزشی ارتقاء سلامت اداری
- دوره آموزشی ارتقاء بهداشت و سلامت
در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از مشاورین گروه آموزشی پژوهشی تکتو استفاده نمایید.
ما و همکارانمان در گروه آموزشی پژوهشی تکتو ،به شما کمک خواهیم کرد تا کسب و کار خود را شروع کنید و به درآمدزایی برسانید.
راههای تماس با گروه آموزشی تکتو
ایمیل: takto.ir@gmail.com
برای یک برند پوشاک چطور میتوانم یک تیم فروش بسازم؟
برای فروش محصولات غذایی چه ایده ای دارین؟