عارضه یابی و رفع مشکلات ساختاری کسب و کار
عارضه یابی و رفع عارضه تخصص ماست
یکی از استعاره های معروفی که در خصوص کسب و کارها و شرکت ها در دنیا وجود دارد، تشبیه کسب و کار به یک موجود زنده مثل انسان است : دارای نیازها، توانمندی ها، ارتباطات متنوع با محیط و …
در سالهای اخیر موضوعی که بیش از پیش کسب و کارها و حتی سازمان ها و ذهن مدیران ارشد آنها را سخت درگیر خود کرده است، ایجاد تغییر و تحول به موقع و بهبود کسب و کار در راستای ارتقاء بهره وری و رقابتپذیری است.
هر سازمان یا کسب و کار همواره تحت تاثیر سه نیروی قدرتمند قرار دارد و لازم است در مقابل این سه نیرو از انعطاف لازم برخوردار باشد تا بتواند با تغییر و تحول به موقع، از یکسو اثر تخریبی این نیروها را بر خود حداقل و از سویی دیگر امکان استفاده از فرصتها را حداکثر نماید. این سه نیرو عبارتند از:ایجاد تغییر و تحول در نیازها، خواستهها و تقاضای بازار با توجه به تغییر تدریجی در سبک زندگی، فرهنگ و سایر عوامل موثر بر محیط فعالیت مشتریان
ایجاد تغییر و تحول پرشتاب و روز افزون در فناوری و تکنولوژی و نیاز به خلق نوآوری و استفاده از آخرین تکنولوژی و فناوری روز دنیا
ظهور رقبای جدید و بطور کلی تنوع اقدامات رقبا با هدف رقابتپذیری بیشتر و روند رو به رشد رقابت و افزایش قدرت چانه زنی مشتریان در بازارهای هدف.
با توجه به عوامل بالا نه تنها توسعه و رشد بلکه حفظ وضع موجود نیز در کسب و کارها و سازمان ها به سادگی ممکن نبوده و مدیران ارشد باید با شناخت کامل و به موقع از جایگاه خود از یکسو، و پایش بازار و فناوری و رقبا از سویی دیگر، بهترین راهکار را برای شناخت و رفع موانع ارتقاء بهرهوری و رقابتپذیری خود شناسایی و با اقدامات به موقع آن راهکارها را به اجرا در آورند و در غیر اینصورت فرصت های بازار را از دست داده و قطعا رقبای شما از این فرصت بهترین استفاده را خواهند کرد.
پایه اصلی و از جمله الزامات اولیه این اقدامات هدفمند، انجام مطالعات عارضه یابی برای شناسایی مشکلات و موانع و اولویت بندی آنها و سپس یافتن بهترین راهکارها برای رفع عارضه های مکشوفه و برداشت موانع رشد کسب و کار شماست.
فیلم زیر که در زمینه عارضه یابی و رفع عارضه های کسب و کار است را تماشا کنید
ما به شما در حل مسائل بحرانی کسب و کارتان کمک خواهیم کرد
ما در گروه آموزشی پژوهشی تکتو با کوله باری از تجربه و ابزارهای لازم
گام به گام تا فتح قله های موفقیت در کنار شماییم
عارضه یابی کسب و کار – استخدام نابجا – رفع مشکلات کسب و کار
استخدام نیرو یکی از مهمترین چالش های یک کسب و کار است. گاهی اوقات استخدام یک نیروی نابجا می تواند به زیان های جبران ناپذیری منجر شود. یکی از مهمترین بحث های عارضه یابی ساختاری کسب و کار و رفع عارضه، استخدام نیروی مناسب برای موقعیت شغلی مناسب فرد در شرکت و سازمان است. ما در گروه آموزشی پژوهشی تکتو به شما کمک می کنیم تا مشکلات کسب و کار خود را شناسایی و رفع کنید. غلامرضا ایسوند. گروه آموزشی تکتو
عارضه یابی و رفع عارضه
با توجه به پیچیدگی های موجود در کسب و کارها و تجارت امروزی و تعدد عوامل تاثیرگزار در عملکرد موفقیت آمیز کسب و کارها، بسیاری از شرکتها و سازمانها موضوع آنالیز کسب و کار و عارضه یابی (پیدا کردن مسائل و مشکلات احتمالی ) خود را به ما در گروه آموزشی پژوهشی تکتو می سپارند.
ما در گروه آموزشی پژوهشی تکتو با بررسی همه جانبه کسب و کار شما (وضعیت منابع انسانی، مدیران ارشد، فرایندها،بازاریابی و فروش، سیستم و ساختار، قیمت گذاری محصولات و خدمات، استراتژی ها، دیجیتال مارکتینگ و…) و به پشتوانه تجربه و تخصص مدیران و کارشناسان خود، می توانیم تشخیص دهیم مشکل سازمان و کسب و کار شما در کجاست و چه موانعی مانع رشد کسب و کار شده و در نهایت چه کاری باید برای رفع آنها انجام شود.
جهت شروع عارضه یابی در ابتدا گزارش مدیران ارشد از وضعیت سابق و فعلی سازمان و کسب و کار دریافت شده و سپس پرسشنامه های فنی تخصصی هر بخش برای مدیران و سرپرستان مربوطه ارسال و پاسخ ها توسط کارشناسان ما آنالیزه شده و جلسات مصاحبه برگزار می گردد.
و در نهایت گزارشی مفصل از عارضه های مکشوفه به مدیران ارشد سازمان و کسب و کار ارائه می گردد.
و پس از فرآیند عارضه یابی، در جهت رفع عارضه برای هر بخش، یک طرح تدوین شده و سپس به اجرا در آمده و مستقر می گردد. بعد از آن نحوه اجرا به تیم شرکت خدمات گیرنده آموزش داده می شود و نهایتا در صورت درخواست شرکت، نظارت ها و کنترل ها در جهت اصلاح و بروز رسانی طرح ها و جلوگیری از انحراف معیار تیم از شاخص های در نظر گرفته شده، انجام می گیرد.
سلام
من یک پزشک با تخصص طب سنتی ایران هستم
میخواهم مطب و مرکز درمانی شخصی خودم رو در زمینه طب سنتی با رویکرد زیبایی رونق دهم. شما چطور میتوانید به رونق مطب من و همچنین شناخته شدن آن کمک کنید.
لازم به ذکر هست ما در زمینه مدیریت مرکز نیز دچار مشکل هستیم و میخواهیم فرآیند عارضه یابی و رفع عارضه های احتمالی را هم انجام دهیم
مشکلات کسب و کار
امروزه هدایت بنگاه های اقتصادی کاری دشوار و مستلزم دقت زیاد است. آنچه باعث پویایی یک سازمان می گردد درک صحیح از مشکلات و ارائه راه حل های علمی و عملی است. اغلب مشکلات کسب و کار سازمان ها در موارد زیر خلاصه می شود.
ساختاری و فرایندی
نیروی انسانی مناسب
بازاریابی و فروش
وفادارسازی مشتریان
تولید و عرضه محصولات
کانالها و چرخه ی توزیع
سایر مشکلات مرتبط با کسب و کار
در یک سازمان ممکن است یک یا چند نوع مشکل وجود داشته باشد و تخصص مشاوره مدیریت شناسایی و تعریف این مشکلات است. باید در نظر داشت حتی اگر یک نوع مشکل در یک سازمان وجود داشته باشد و شناسایی نشود ، در روند اجرای امور خلل ایجاد می کند که به مرور زمینه ساز بروز مشکلات بعدی خواهد شد. در همین راستا می بایست برای حل هر یک از مشکلات برنامه ریزی و راهکارهای عملی تهیه و ارائه گردد.
تجزیه و تحلیل مشکلات کسب و کار چیست ؟
تجزیه و تحلیل مشکلات مجموعه ای از وظایف تحلیلی به منظور افزایش درک طراحان از یک وضعیت نامتعادل، برای طراحی ایجاد تغییر و تعادل در وضعیت کنونی است.
وظایف تیم مشاوره مدیریت برای شناسایی و تعریف دقیق مشکلات کسب و کار
کنکاش و بررسی وضعیت فعلی
بررسی تمام زوایای چالش های کسب و کار سازمان
بررسی علل بروز مشکلات و طرح سوالات
شناسایی راه حل های عملی و ممکن
ارائه مسیرها و فرصت های جایگزین
اولویت بندی راه حل های بالقوه
اتخاذ تصمیم و برنامه ریزی
تنطیم معیارها و شاخص های اندازه گیری حل مشکلات
تفویض مسئولیت به نیروهای سازمان و اجرای برنامه از طریق آنها
بابا مشکلات کسب و کار ها اکثرا مالی است.
نمیشه مشکلات مالی رو حل کرد.
استخدام افراد نامناسب
از دیگر مشکلات کسب و کارهای کوچک به کارگیری افراد نامناسب است. این یک حقیقت است که شما نمیتوانید کل بیزینس را به تنهایی به دست بگیرید و نیاز به افرادی دارید که آنها را استخدام نموده و به کار بگیرید. قطعا شما با استخدام افراد ناکارآمد و غیر حرفهای قصد ندارید که بودجه و سرمایه خود را هدر دهید. بنابراین به راه حلی که در ادامه گفته میشود توجه کنید.
نداشتن یک وب سایت حرفهای
هرگز قدرت یک وب سایت با کیفیت را در موفقیت کسب و کارتان دست کم نگیرید. داشتن یک وب سایت میتواند برای برند شما یک هویت ایجاد کند و باعث جذب مشتری شود. البته این را هم بدانید که داشتن وب سایتی که به صورت حرفهای طراحی نشده باشد، سرعت لود آن بسیار پائین باشد، مسیریابی در آن کار آسانی نباشد و یا مدیریت و نظم ضعیفی داشته باشد، میتواند تاثیر بسیار بدی بر کسب کار شما داشته باشد.
رفع مشکلات در حوزه فروش
مهم ترین مشکلات بازاریابی و فروش
بازاریابی معانی و مفاهیم گوناگونی دارد که اخیرا با گسترش صنعت و محصولات توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. بازاریابی (marketing) عبارتست از یک استراتژی که شرکت تولیدی یا خدماتی به منظور برقراری ارتباط با مشتری از آن استفاده می کند.
از منظر فیلیپ کاتلر ، پدر علم بازاریابی نوین، «بازاریابی، فرآیندی مدیریتی-اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه ها، از طریق تولید و مبادله ارزش، به رفع نیازها (و خواسته) خود می پردازد».
از دیدگاه احمد روستا ارکان بازاریابی عبارتست از:
· بازارشناسی : شناخت مشتریان و نیازهای آن ها
· بازارسازی : خلق و به دست آوردن سهم بازار
· بازارداری: حفظ سهم بازار
اما برای یک بازاریابی خوب باید مشکلات موجود بر سر راه بازاریابی را شناسایی و برای آن راه حل هایی را در نظر گرفت تا در بازار بهترین نتیجه را گرفت.
بازاریابی حوزه های فراوانی دارد که در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم :
· حوزه تبلیغات
· حوزه تحقیقات بازار
· دیجیتال مارکتینگ
در هر حوزه مشکلات و موانعی وجود دارد که به تفکیک بررسی خواهد شد:
۱٫ مشکلات بخش تبلیغات:
· شرکت های تبلیغاتی در بینش بسیاری از برندها تصویر بدی دارند. در واقع شرکت های تبلیغاتی در خصوص برندها جهت گیری می کنند.
· چنین شرکت هایی گران و سودجو و فرصت طلب بوده و مشتری مدار نیستند.
· به کار تیمی و همفکری با مشتری تن در نمی دهند.
· تجزیه و تحلیل و آنالیز ندارند و اغلب از منظر هنری و احساسی با مشتری برخورد می کنند.
· رسانه های تبلیغاتی اغلب بدون آنالیز و تفکر و تحلیل برای مشتریان انتخاب می شوند.
· دغدغه سنجش تاثیرگذاری آثار تبلیغاتی در ایران وجود ندارد.
· نیاز به شرکت تبلیغاتی که در همه زمینه ها تخصص داشته باشد.
· نیاز به شرکت تبلیغاتی که از لحاظ امکانات و وسایل کامل باشد.
۲٫ مشکلات تحقیقات بازار
· در ایران به اندازه کافی تحقیقات بازار صورت نمی گیرد و در نظر مدیران ارشد امری بی فایده تلقی می شود.
· اغلب شرکت های تحقیقات بازار ایران در فهم دقیق مشکل مشتری و تهیه متدولوژی تحقیق مناسب با مشکل مواجه هستند. از طرفی این شرکت ها در تحلیل و آنالیز نتایج نیز ضعیف عمل می کنند.
· در اغلب شرکت ها الگو و چارچوب کاری مشخص وجود ندارد.
· قابلیت جمع آوری داده ها و اطلاعات موثق در شرکت های تحقیقاتی وجود ندارد.
· شرکت های تحقیقات بازار توانایی انجام برخی تحقیقات پایه ای ساده را هنوز ندارند.
· فقدان رصد هر روزه بازار در ایران حس می شود.
· فقدان پژوهش های بیشتری در زمینه تحقیقات بازار احساس می شود.
· نیاز شناخت بهتر مصرف کنندگان، عادات و فرم زندگی آن ها.
· فقدان اطلاعات ثبت شده درباره ویژگی های مصرف کنندگان.
· فقدان سنجش اثربخشی کمپین های تبلیغاتی در ایران
· فقدان مشاوران تخصصی در زمینه رسانه های تبلیغاتی
۳٫ سایر مشکلات صنعت بازاریابی
· در بینش آنی مخاطبان، مارکتینگ ایران در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارد: این مشکلات غالبا پایه ای بوده و به عدم آموزش صحیح و تجریه کافی دست اندرکاران این زمینه باز می گردد.
· سطح تجربه پایین و فهم روند حرکتی مارکتینگ ایران.
· وجود تجربیات ناقص و ناکام در مارکتینگ ایران.
· فقدان آموزش آکادمیک به عنوان پشتوانه مارکتینگ ایران.
· نبود مدارس آموزش دهنده مارکتینگ ایران.
· جابجایی سریع نیروهای فعال در حوزه مارکتینگ ایران.
· فقدان فهم بیشتر اختلافات فرهنگی مصرف کنندگان ایرانی.
۴٫ مشکلات حوزه دیجیتال مارکتینگ
· یکی از بزرگترین خلاها در ایران نبود شرکتی فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ بطور تخصصی است.
· نیاز به اطلاعات دقیق تری از اتفاقات فضای دیجیتال در ایران وجود دارد.
· نیاز به حضور شرکت های اروپایی برای ترویج دیجیتال مارکتینگ در ایران حس می شود.
· باید برای حوزه دیجیتال مارکتینگ بودجه کافی بودجه کافی اختصاص داده شود.
راه حل های بازاریابی:
· آموزش مارکتینگ به روز و هماهنگ با علم جدید دنیا توسط صاحبان تجربه
· فهم بهتر بازار: برخورداری از اطلاعات معتبر بازار و مصرف کننده
· تقاضای همکاری و همراهی بیشتر در بررسی بریف و چالش های مشتریان و تجزیه و تحلیل تمامی مراحل روند کار.
· در بینش مخاطبان بخش تحقیقات بازار : احتیاجات در زمینه شناخت بهتر بازار و مشتری و کلیه فرآیندهای پروموشنی از اهمیت و ارجعیت بیشتری برخوردار است.
· احتیاج به همراهی و مشاوره آژانس ها از زاویه استراتژیک با برند ها
· نیاز به همگامی بیشتر آژانس ها با شرکت ها و برندها
· نیاز به همفکری آژانس ها با شرکت ها در زمینه تهیه بریف
· نیاز به همراهی آژانس ها در زمینه برندینگ
حال به بررسی برخی از ویژگی های فروشندگان موفق می پردازیم.
فروشندگان موفق قبل از ارتباط با مشتری خود را آماده می کنند .
برای فروشندگان موفق فروش اول مهم نیست. بلکه این تداوم فروش است که مهمترین مساله است.
فروشندگان خوب محصولات خود را به دقت می شناسند . در واقع به جزئیات محصول و ویژگی های آن واقف هستند.
همواره خود را جای مشتری می گذارند و منفعت او را در نظر می گیرند تا یک رابطه برد برد ایجاد شود.
همواره مشتریان خود را پیگیری می کنند و رضایت آن ها را مسنجند
همواره هدف گذاری کرده و بر اساس آن برنامه ریزی می کنند.
مشتریان بالقوه را تحریک می کنند و سعی در ایجاد نیاز در آن ها می کنند.
بازار یابی در مجموع شامل بخشهای زیر در سازمان میشود:
– تحقیقات بازار
(Market Research)
– مدیریت روابط مشتری (CRM)
– بررسی رفتار مصرفکننده
(Consumer Behavior)
– تقسیم بندی بازار
(Market Segmentation)
– مدیریت برند
– طراحی کانالهای فروش و توزیع
– قیمت گذاری
– توسعه محصول جدید
– طراحی ارتباط با مشتری
– استراتژیهای بازاریابی
و…