عارضه یابی کسب و کار

چگونه مشکلات کسب و کار را پیدا کنیم


Rate this post

از عارضه یابی کسب و کار چه می‌دانید؟

مشاوره رفع مشکلات کسب و کار

چگونه مشکلات کسب و کار خود را شناسایی و برطرف کنیم؟

عارضه یابی

عارضه یابی سازمانی اغلب به عنوان حساس ترین جزء استقرار یک طرح بهبود سازمان تلقی می گردد.یکی از مهم ترین کارهایی که سازمان های موفق برای ارتقایی اثربخشی خود انجام می دهندعارضه یابی صحیح و به موقع است که این امکان را به مدیران می دهد که همواره از مشکلات و مسایل جاری سازمان خود مطلع باشند و از بحرانی شدن آن جلوگیری نمایند.عارضه یابی سازمانی،فراینده تشریک مساعی بین اعضایی سازمان و مشاوران عارضه یابی سازمانی به منظور جمع آوری اطلاعات مناسب و مربوط در مورد مشکلات اساسی سازمان و دلایل آن،تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و نتیجه گیری از تحلیل های به عمل آمده و دسته بندی مشکلات در دو سطح عمومی و تخصصی و ارائه پیشنهاداتی در خصوص جهت گیری های لازم در راستای رفع مشکلات دسته بندی شده می باشد.

 

 

هر گونه تلاش برای شناسایی نقاط ضعف و قوت یک سازمان و ارائه راهکارهای ترمیمی و درمانی باید بر مبنای یک چارچوپ و مدل عملکرد سازمانی باشد.یکی از مطرح ترین مدل ها در این خصوص،مدل سازمانی شش جعبه ای وایزبورد می باشد.باتوجه به اینکه طیف گسترده ای از ابزارها برای عارضه یابی سازمانی در دسترس می باشند،مدل وایزبورد به خاطر سادگی وکاربرد آن به طور گسترده استفاده می شود.

 

ما به شما کمک می‌کنیم تا مشکلات کسب و کار خود را شناسایی و رفع کنید

مدل وایزبورد در عارضه یابی کسب و کار

این مدل به خوبی شناخته شده است و توسط ماروین وایزبورد طراحی شده است و اغلب برای کمک به عارضه یابی سازمانی و مسایل مربوط به آن،مورد استفاده قرار می گیرد.این مدل ،همانطور از نامش پیداست به اهمیت شش اجزای سازنده سازمانی اشاره می کند که شامل:

  1. هدف:که خطوط کسب و کار ما چیست؟
  2. ساختار:تقسیم کار ما چگونه است؟
  3. روابط:تعارض بین افراد را چگونه مدیریت کنیم؟
  4. رهبری:چه کسی شش جعبه را در تعادل نگه می دارد؟
  5. مکانیسم های مفید:آیا ما فن آوری های کافی هماهنگ داریم؟
  6. پاداش:آیا به اندازه کافی به همه کارهای ضروری پاداش می دهیم؟

 

 

حتما بخوانید: راه های رونق کسب و کار چیست

 

 

با کمک مدل شش بعدی علاوه بر عارضه یابی سازمانی،می توان یک برنامه تجزیه و تحلیل سازمانی را پی ریزی کرد و با شناسایی عارضه های سازمانی به بهبود سلامت سازمانی و کیفیت محیط کار کمک کرد.الگوی شش بعدی وایزبورد به دلیل جامعیت و فراگیری آن و تطابق با سیستم های باز(حضور عنصر خارجی و تاثیر متقابل ان بر سازمان ها)،تاکید بر عنصر رهبری به عنوان مرکز ثقل و عامل اساسی در رشد سازمان ها و در نهایت اشاره توأمان به عناصر نرم افزاری،مغز افزاری و سخت افزاری،مورد تایید و قابل اجرا در سازمان های کشورمان می باشد.وایزبورد در اواسط دهه ۷۰میلادی،الگوی شش جعبه ای خود را به عنوان ابزای آسیب شناسانه ارائه کرد و شش نقطه اصلی که در آن باید کارها به شکل درست انجام شود و ماهیتا با سازمان سازگاری داشته باشد را جهت موفقیت سازمان معرفی کرد.

 

بخوانید: قبل از شروع کسب و کار باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟

 

 

این مدل همچنیین توازن اهمیت عناصر رسمی و غیر رسمی سازمانی را نشان می دهد.به طور خلاصه مدل وایزبورد بر متغیرهای داخلی سازمان متمرکز است و میان این که سازمان چگونه است و چکونه باشد،سازگاری ایجاد می کند.این مدل از نظر بررسی فرایندها و ابعاد سازمان کاملتر و سطح تشخیص آن در سطح کل سازمان است.هنگامیکه که رهبران زمان کافی برای شناسایی عارضه یابی سازمانی ندارند و یا هنگامی که یک نقشه ی نسبتا ساده ای برای توضیح سریع مورد نیاز است،مدل شش بعدی وایزبوردمفید است.

همچنین این مدل برای کمک به مشتریان در تجسم سازمان به عنوان یک نظام کلی مفید است. با این حال،مدل شش بعدی برای هدایت فرآیند تغییر در درون یک سازمان کافی است،چرا که این مدل دید کاهش را به صورت یک فرایند مداوم اعمال می کندبرای انجام عارضه یابی سازمانی،داشتن درک اساسی از آنچه عارضه یابی معنی می دهد و اینکه چرا باید انجام شود ضروری است.با توجه به گفته های وایزبورد شناسایی و حل مشکل باید به طور سیستماتیک توسط افراد مشابه انجام شود،زیرا که آنها از وضعیت خود آگاه می شوند و پس از آن به دنبال بهبود برمی آیند.یک گام در این فرآیند عارضه یابی است.

 

چگونه فروش خود را افزایش دهیم؟
چگونه فروش خود را افزایش دهیم؟ آموزش افزایش فروش

جمع بندی

با این تعریف،عارضه یابی راهی است برای بررسی یک سازمان به منظور تعیین شکاف موجود و یا واریانس(اختلاف) بین چیست و چه باید،می باشد.علاوه بر این شکاف(فاصله)و یا واریانس مشخص می شوند و سپس در رابطه با اجرای برنامه ها در صورت نیاز،به اولویت بندی اصلاح واریانس ها پرداخته می شود.عارضه یابی به فعالان توسعه سازمان و اعضای سازمان مشتری کمک میکند تا مسائل سازمانی که باید روی آنها متمرکز شوند را تعین کنند. هم چنین نحوه گردآوری و تحلیل داده ها را تعیین کرده و نشان میدهد که چگونه برای پیشبرد گامهای عملیاتی حاصل از عارضه یابی با یکدیگر همکاری کنند .در یک سازمان ممکن است اعضای آن رفتارهایی را انجام دهند که با اهداف آن سازمان در تعارض باشد.

 

این رفتارها مشکل نیستند بلکه نشانه اند. نشانه هایی که در یک سیستم سازمانی به واسطه وجود برخی از ناهنجاریها آشکار میشوند.با استفاده از مدل شش بعدی مشکلات سازمان شناسایی شده و کیفیت آن بهبود می یابد. تعالی سازمان ها، به میزان توانمندی آن ها در دستیابی به نتایج و اهداف سازمان که در راستای نیازهای ذی نفعان، از قبل تعریف و برنامه ریزی شده است و تلاشی که در جهت حفظ، تداوم و بهبود آن نتایج به عمل می آورند، بستگی دارد. تعالی سازمانی یک برداشت نظری و تئوریکی نیست، بلکه بدست آوردن و ارائه نتایج ملموس و قابل مشاهده ای است که مبتی بر شواهد بوده، پایداری و دوام داشته باشد. این ابزار عملیاتی قوی می تواند برای مقاصد مختلفی توسط سازمان ها بکار گرفته شود.

 

روش های برند سازی
روش های برند سازی

 

ابزارهایی برای خود ارزیابی و سنجش این که در مسیر تعالی در کجا قرار گرفته اند، فاصله های موجود را بشناسند و راه حل های مناسب را بکار گیرند. جلوگیری از دوباره کاری هاو هماهنگ کردن برنامه های بهبود در یک چارچوب تعریف شده به عنوان یک ساختار جامع برای سیستم مدیریت سازمان مسلماً استفاده از این چارچوب داخل سازمان ها نیازمند یک مدیریت و برنامه ریزی دقیق و هماهنگی های دورن سازمانی ازجهات مختلف است.

استفاده از هر سیستم نوین مدیریتی نیازمند برنامه ریزی و تعریف فعالیتهای مختلف مرحله به مرحله ای است که دستیابی به اهداف مورد نظر را تسهیل کند. نگاهی به فعالیت های لازم جهت استفاده از مدل های سازمانی و استقرار این سیستم در سازمان ها، ایجاد عزمی همگانی برای گسترش این مفهوم در کل سازمان، برنامه ریزی انجام خود ارزیابی، هماهنگی حوزه ها مختلف سازمان در جهت یکپارچگی فعالیت ها در استقرار مدل، تدوین اظهار نامه برای شرکت در فرآیند جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی که خود فعالیت های بسیار گسترده ای را در سازمان ایجاد می کند، ارتباط با دبیرخانه ملی بهره وری و تعالی سازمانی و ایجاد زمینه های لازم برای تبادل تجربیات موفق بین سازمان ها و شناخت الگوها و شرکت های برتر برای بهینه کاوی و نقش مدیران تعالی سازمانی را در مدیریت این فعالیت ها و فرآیندها برجسته میکند.

پیدا کردن مشکلات کسب و کار
عارضه یابی کسب و کار

 

عارضه یابی یا آسیب شناسی سازمانی از جمله روش های مداخله در مبحث توسعه سازمانی به شمار می رود و شکل گسترده ای از فعالیت برای کشف حقیقت و پیش نیازی برای تلاش های سازمانی محسوب می شود.از آنجائیکه هدف عارضه یابی سازمانی تعامل با سیستم های جامع و بزرگ همچون شرکت ها می باشد،بنا بر این حیطه وسیع تری از توسعه سازمانی را شامل می شود و به همین دلیل از نظر اصولی به نوبه خود یک مداخله است.این روش به عنوان عامل مهم در توسعه و بهسازی سازمانی برای اقدام درست، مناسب و کمک به حذف نقطه کور مدیریتی طراحی شده است.

خستگی تصمیم‌ گیری
خستگی تصمیم‌ گیری

سرفصل های خدمات عارضه یابی و رفع عارضه گروه آموزشی پژوهشی تکتو

خدمات عارضه یابی و رفع عارضه در دسته بندی های مختلف اعم از مدیریتی، بازاریابی و فروش و تبلیغات، تولید و R&D، منابع انسانی، سیستمی و ساختاری (چارت، فلوچارت، مالی، حقوقی) و دیجیتال مارکتینگ ارائه می گردد که در ادامه سرفصل خدمات هر یک از حوزه های ذکر شده را خواهید دید.

لازم بذکر هست که تعداد زیادی از خدمات ارائه شده در سرفصل های ذیل، قابلیت برگزاری دوره های آموزشی را نیز دارا بوده که تا کنون دوره های موفقی در بسیاری از حوزه های مذکور، برگزار شده است.

عارضه یابی حوزه تولید

در فرآیند عارضه یابی و رفع عارضه این حوزه فازهایی از قبیل برنامه ریزی، تامین، تولید، نگهداری و تعمیرات و انبار در نظرگرفته شده است.

عمده خدمات حوزه تولید و R&D عبارتند از :

  • مشاوره سیستم های مدیریت کیفیت (سری ایزو)
  • راه اندازی سیستم کدینگ انبار
  • راه اندازی سیستم ارزیابی تامین کنندگان
  • راه اندازی سیستم ۵S
  • راه اندازی سیستم برنامه ریزی تولید (BOM, OPC, …)
  • آدیت فرآیند تولید
  • ممیزی داخلی
  • راه اندازی سیستم نگهداری تعمیرات
  • استقرار MFCA (استاندارد ۱۴۰۵۱ و ۱۴۰۵۲)
  • کنترل پروژه
  • کنترل موجودی
  • کنترل کیفیت
  • طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش

 

عارضه یابی حوزه مدیریت

خدمات حوزه مدیریتی بیشتر در حوزه مدیریت کلان صورت می پذیرد. به تجربه سالیان به این نتیجه رسیده ایم که نگرش مدیریت ارشد سازمان، در همه بخش ها ریشه می دواند. پس این حوزه یکی از مهمترین حوزه ها در بخش عارضه یابی و رفع عارضه فرآیند توسعه کسب و کار شرکت می باشد.

عمده خدمات حوزه مدیریت عبارتند از :

  • عارضه یابی و ارزیابی سازمان ۱+۵ محوره
  • عارضه یابی با روش bsc
  • تدوین طرح کسب و کار BP
  • استقرار فرآیند هدف گذاری و بهبود کسب و کار
  • EFQM
  • منتورینگ و کوچینگ مدیران ارشد
  • طراحی شاخص های کنترل و بهره وری مدیریت
  • طراحی دشبورد مدیریتی مدیرعامل

 

عارضه یابیحوزه منابع انسانی

ما منابع انسانی را به عنوان یکی از سرمایه های اصلی سازمان شناخته و به منظور مدیریت و توسعه منابع انسانی شرکت ها و کسب و کارها با دیدگاه چابک و عملیاتی، خدمات خود را از برنامه ریزی منابع انسانی و تعریف شغل تا جذب و استخدام و طراحی سیستم جذب و پاداش ارائه می نماییم.

عمده خدمات حوزه منابع انسانی HR عبارتند از :

  • تدوین شاخص های بهره وری HR
  • برنامه ریزی منابع انسانی
  • تجزیه تحلیل شغل (تدوین شرح شغل و شرایط احراز شغل)
  • کارمندیابی، جذب و استخدام منابع اثربخش و کارآمد
  • معارفه و آموزش منابع انسانی مبتنی بر محتوای کسب و کار
  • راه اندازی مکانیزم ارزیابی عملکرد منابع انسانی
  • استقرار سیستم حقوق و دستمزد
  • استقرار سیستم تنبیه و پاداش
  • تدوین آئین نامه انضباطی
  • تهیه شناسنامه شغلی

عارضه یابی حوزه بازاریابی و فروش

مشکل بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط در بخش بازاریابی و فروش می باشد. رشد و توسعه شرکت مستلزم داشتن طرح مدون بازاریابی و فروش و سازمانی قدرتمند جهت اجرای طرح های بازاریابی می باشد.

گروه آموزشی پژوهشی تکتو افتخار دارد با طراحی و اجرای پروژه های متنوع در این بخش همراه سازمان شما باشد. دیده شدن محصول یا خدمت در دنیای امروز وجه تمایز شرکت های موفق با شرکت های رو به افول می باشد. به این منظور ارائه خدمات در حوزه تبلیغات با محوریت تهیه طرح تبلیغات شرکت ها و بالاخص شرکت های فناور در دستور کار تکتو قرار دارد.

عمده خدمات در حوزه بازاریابی، فروش و تبلیغات عبارتند از :

  • تدوین بوم کسب و کار
  • طراحی و راه اندازی سازمان فروش (مویرگی)
  • طراحی سیستم حقوق و پورسانت تیم فروش و درگاههای فروش
  • تدوین استراتژی های بازاریابی
  • مطالعات و تحقیقات بازار
  • تحقیقات بازاریابی
  • تدوین برنامه بازاریابی MP
  • تدوین برند بوک واستراتژی برند
  • طراحی و اجرای برنامه ها و راهکارهای فروش
  • راه اندازی سیستم CRM
  • راه اندازی باشگاه مشتریان
  • طراحی و اجرای برنامه تبلیغاتی با متد ۵M
  • تهیه متریال پرزنت و معرفی شرکت و محصول
  • طراحی کمپین تبلیغاتی
  • تدوین طرح روابط عمومی
  • تدوین استراتژی و برگزاری سمینار، همایشات و رونمایی

رفع مشکلات سیستمی و ساختاری

یکی از اصول اولیه مدیریت کسب و کار و شرکت؛ طراحی چارت، فلوچارات سازمانی، داشتن سیستم مالی، مالیاتی، حقوقی و قراردادهای صحیح است. گروه آموزشی پژوهشی تکتو با ارائه مشاوره و خدمات تخصصی در زمینه تهیه انواع طرح های امکان سنجی فنی و اقتصادی پیش از راه اندازی کسب و کار، به مدیریت و کاهش ریسک کسب و کار شما کمک می کند.

عمده خدمات حوزه سیستمی و ساختاری عبارتند از :

  • تدوین چارت و ساختار سازمانی
  • مهندسی فرآیندهای سازمانی، مکانیزم های اجرایی، سیستم سازی و مستند سازی
  • طبقه بندی مشاغل
  • طراحی الگوهای سازمان یادگیرنده
  • پیاده سازی سیستم های بهره وری
  • طراحی، برنامه ریزی و کنترل پروژه
  • طراحی برنامه مالی
  • طراحی منابع مالی
  • طراحی و استقرار امور حسابداری/ انجام امور مالی
  • انجام امور مالی/ ثبت سیستمی اسناد مالی
  • انجام امور حقوق و دستمزد
  • راه اندازی واحد امکان سنجی
  • ارزیابی و مدیریت ریسک
  • تدوین طرح امکان سنجی اقتصادی
  • حقوقی و قراردادها (ثبت و تنظیم قراردادهای تجاری و پرسنل)

دیجیتال مارکتینگ 

همانطور که می دانید وبسایت و شبکه های اجتماعی و … ویترین کسب و کار و شرکت یا سازمان شما بوده و از طرفی هم با توجه رشد روز افزون تمایل کاربران به استفاده از فضای مجازی و دریافت خدمات از این بستر، اهمیت فعالیت در این بستر دو چندان شده است. تا جایی که اغلب کاربران خدمات و محصولات شما را با توجه به وضعیت برند کسب و کار شما در فضای مجازی، قضاوت کرده و نسبت به میزان ارتباط با شما تصمیم می گیرند.

خدمات این حوزه مکمل بخش آفلاین مارکتینگ بوده و البته از استراتژی کلان مجموعه نیز تبعیت خواهد کرد.

عمده خدمات حوزه دیجیتال مارکتینگ عبارتند از :

  • طراحی و مدیریت وبسایت
  • UI/ UX/ UX PITCH
  • تولید محتوا (متن، صوت، تصویر)
  • آشنایی با اصول dm
  • SEM بازاریابی توسط موتورهای جستجو
  • SEO بهینه سازی برای موتورهای جستجو
  • سوشیال مارکتینگ
  • بلاگ مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • ویدئو مارکتینگ
  • تبلیغات (بنری، کلیکی و …)
  • موبایل مارکتینگ

در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از مشاورین گروه آموزشی پژوهشی تکتو استفاده نمایید.

 

 

 

مشاوره رایگان کسب‌ و کار و کارآفرینی در تکتو

 

مشاوره راه اندازی و رشد کسب و کار
آموزش راه اندازی و رشد کسب و کار

 

راه‌های تماس با گروه آموزشی تکتو

آدرس: تهران، میدان ولی عصر، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین شمالی نبش کوچه راد پلاک ۴۳۹ واحد سوم

ایمیل: takto.ir@gmail.com

 

آموزش توسعه کسب و کارمشاهده نوشته ها

Avatar for آموزش توسعه کسب و کار

مشاوره راه اندازی و مدیریت کسب و کار. مشاوره توسعه و رونق کسب و کار

2 دیدگاه

  • سلام
    من در کار شرکتم مشکلات مدیریتی دارم و نمی تونم کارکنانم رو خوب مدیریت کنم.
    مشکلات حسابداری هم دارم.
    چطور میتونید کمکم کنید؟

    • با سلام
      برای مشاوره در زمینه مدیریت کسب و کار و رفع مشکل با ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *