Improve Business Processes

بهبود فرآیندهای کاری کسب و کار


5/5 - (4 امتیاز)

با بهبود فرآیندهای کاری کسب و کار خود را رونق و توسعه دهیم

احتمالا در کسب و کار خود به‌ طور روزانه از چندین‌ و چند فرآیند استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، ممکن است هر بار برای نوشتن یک گزارش، مدیریت شکایت مشتریان، ارتباط با مشتریان جدید یا تولید محصولی جدید، فرآیند مشخصی را دنبال کنید.

احتمالا با نتایج حاصل از فرآیندهای ناکارآمد نیز مواجه شده‌اید. مشتریان ناراضی، همکاران عصبی و مضطرب، کارهای عقب افتاده و افزایش هزینه‌ها، تنها برخی از مشکلات ناشی از فرآیندهای ناکارآمد هستند. به همین دلیل، وقتی فرآیندی به خوبی کار نمی‌کند، بسیار مهم است که آن را اصلاح کنید و بهبود ببخشید. در این مقاله چگونگی اصلاح فرآیند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

یک کسب و کار موفق را شروع کنیم
چگونه یک کسب و کار موفق را شروع کنیم – گروه آموزشی پژوهشی تکتو

فرآیندهای کسب‌ و‌کار

فرآیندها می‌توانند رسمی یا غیررسمی باشند. فرآیندهای رسمی (که رویه نیز نامیده می‌شوند) مستند هستند و مراحل مشخصی دارند.

به عنوان مثال، ممکن است رویه‌ی خاصی برای دریافت و ثبت فاکتورها یا ایجاد ارتباط با مشتریان جدید داشته باشید. فرآیندهای رسمی زمانی اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند که دلایل ایمنی، قانونی یا مالی برای پیروی از مراحل مشخص آنها وجود داشته باشد.

فرآیندهای غیررسمی معمولا توسط خود افراد ایجاد می‌شوند و ممکن است مکتوب نشده باشند. به عنوان مثال، ممکن است برای ثبت یک صورت‌جلسه یا انجام تحقیقات بازار، مراحل خاص خود را دنبال کنید.

برای دریافت مشاوره توسعه و رونق کسب و کار با شماره ۰۹۱۶۹۳۹۴۶۴۰ تماس بگیرید

اهمیت فرآیندهای کارآمد

بیشتر فرآیندهای کارآمد در یک مورد با هم مشترک هستند: همه‌ی آنها برای ساده‌سازی کار شما و تیم‌تان طراحی شده‌اند.

وقتی همه، از مجموعه‌ مراحل آزمایش شده‌ای پیروی کنند، ایرادات و تأخیرات کمتری پیش خواهد آمد، دوباره‌کاری‌ها کاهش خواهد یافت و کارمندان و مشتریان احساس رضایت بیشتری خواهند کرد.

فرآیندهایی که به خوبی جواب نمی‌دهند، می‌توانند مشکلات متعددی به همراه داشته باشند. برای مثال:

  • ممکن است مشتریان از کیفت پائین محصولات و خدمات شکایت داشته باشند.
  • کارمندان دچار ناامیدی و بی انگیزگی شوند.
  • دوباره‌کاری صورت گیرد یا کارها به طور کامل انجام نشوند.
  • هزینه‌ها افزایش یابند.
  • منابع هدر بروند.
  • دشواری و موانع کارها افزایش یابد و کارها عقب بیفتند.

نکته:
در این مقاله، بر تغییر فرآیندها تمرکز می‌کنیم و هدف‌ را بهبود فرآیندهای موجود در نظر می‌گیریم. اگر ترجیح می‌دهید که از اصول اولیه‌ی کار شروع کنید، مقاله‌ی مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار را مطالعه بفرمایید.

فرآیندهای تیم خود را بهبود دهید

وقتی با برخی از مشکلاتِ یاد شده، مواجه شدید، زمان آن رسیده است که فرآیندهای مربوطه را بازبینی و به‌روز‌ رسانی نمایید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱: مکتوب کردن فرآیند

وقتی تصمیم گرفتید که کدام فرآیند را نیاز به بهبود دارد، با استفاده از یک فلوچارت یا نمودار خط شنا، آن را مکتوب کنید. این ابزارها مراحل موجود در فرآیند را به تصویر می‌کشند (نمودارهای خط شنا کمی از فلوچارت‌ها پیچیده‌ترند، اما برای فرآیندهایی که چند نفر یا گروه در آنها مشارکت دارند، عالی‌ هستند).

باید هر فاز از فرآیند خود را با جزئیات مورد بررسی قرار دهید، چرا که امکان دارد برخی از فرآیندها دارای زیرفرآیند باشند و شما از وجود آنها آگاهی نداشته باشید. با افرادی که از این فرآیندها استفاده می‌کنند مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ نکته‌ی مهمی را از قلم نینداخته‌اید.

مرحله ۲: تجزیه و تحلیل فرآیند

از فلوچارت یا نمودار خط شنایی که تهیه کرده‌اید برای شناسایی مشکلات موجود در فرآیند استفاده کنید. سوالات زیر را در نظر داشته باشید:

  • کجای فرآیند برای اعضای تیم یا مشتریان ناامیدکننده و خسته‌کننده است؟
  • کدام یک از این مراحل افراد را با گلوگاه مواجه می‌کند؟
  • کجای فرآیند منجر به افزایش هزینه‌ها و یا کاهش کیفیت می‌شود؟
  • کدام یک از مراحل فرآیند نیاز به زمان بیشتری دارند یا منجر به بروز تأخیرات و دیرکرد می‌گردند؟

ابتدا از تحلیل علل ریشه‌ای یا فرایند ۵ چرا جهت ردگیری و ریشه‌یابی مشکلات فرآیند استفاده کنید. با این وجود اگر فقط آثار بروز مشکل را برطرف کنید، خود مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.

با افراد صحبت کنید و ببیند که فرآیند چه تأثیری بر آنها و کارشان گذاشته است. آیا فکر می‌کنند فرآیند مشکلی دارد؟ یا چه پیشنهادی برای بهبود آن دارند؟ سپس گروه‌های دیگر را در سازمان خود مورد بررسی قرار دهید و کشف کنید که آنها در مواجهه با شرایط مشابه از چه تاکتیک‌ها و روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

مرحله ۳: بازطراحی فرآیند

حال باید برای رفع مشکلاتی که شناسایی کرده‌اید، فرآیندتان را مجددا طراحی کنید. بهتر است با افرادی کار کنید که به طور مستقیم با فرآیند سروکار دارند. نظرات و ایده‌های آنان ممکن است رویکردهای جدیدی را به شما نشان دهد. همچنین اگر آنها در مراحل اولیه‌ی ایجاد تغییرات فرآیند مشارکت داشته باشند، احتمال همراهی آنها با اعمال بیشتر تغییرات، بیشتر خواهد شد.

ابتدا مطمئن شوید که همه‌ی افراد، شناخت و درکی کافی از فرآیند موردنظر دارند و به‌خوبی می‌دانند که قرار است دقیقاً چه کاری از طریق این فرآیند انجام شود. سپس، بررسی کنید که چگونه می‌توان مشکلات شناسایی‌شده در مرحله‌ی ۲ را برطرف نمود (طوفان فکری می‌تواند در این مورد به شما کمک کند). همه‌ی ایده‌هایی را که دیگران برای تغییر مورد نظر ارائه می‌دهند، فارغ از هزینه‌هایی که به‌دنبال دارند، یادداشت کنید. سپس با در نظرگرفتن اینکه کدام‌یک از ایده‌های تیم‌تان به واقعیت و عملی شدن نزدیک‌تر است، راه‌حل‌های ممکن و مناسب را انتخاب کنید.

برای درک کلیه‌ی اثرات ناشی از اجرای ایده‌های تیم خود، با تحلیل اثر شروع کنید. سپس برای شناسایی ریسک‌ها و احتمالات شکست در فرآیند بازطراحی شده‌ی خود، از تحلیل ریسک و تحلیل شکست و اثرات آن استفاده کنید. بسته به حیطه کاری سازمان‌تان، ممکن است پیاده کردن تجربه مشتری نیز در این مرحله به شما کمک کند.

این آزمون‌ها به شما کمک می‌کنند تا کلیه‌ی عواقب ناشی از هریک از ایده‌ها را شناسایی و درک کنید و تصمیم گیریدرستی داشته باشید. وقتی شما و تیم‌تان بر سر یک فرآیند به توافق رسیدید، جهت مکتوب کردن هر مرحله، نمودار جدید را ترسیم کنید.

مشاوره رشد کسب و کار

مرحله ۴: منابع مورد نیاز

حال باید منابع لازم برای پیاده‌سازی فرآیند جدید را تأمین کنید. تمام مواردی را که برای پیاده‌سازی فرآیند لازم دارید، لیست کنید. جهت انجام این کار باید از راهنمایی مدیران ارشد یا همکاران‌تان در بخش‌های دیگری همچون فناوری اطلاعات و منابع انسانی نیز کمک بگیرید. با آنها ارتباط برقرار کنید و مطمئن شوید که درک خوبی از فواید این فرآیند برای کل سازمان دارند.

مرحله ۵: پیاده سازی و انتقال تغییرات

به احتمال زیاد بهبود فرآیندهای کسب‌وکار، به ایجاد تغییر در سیستم‌ها، تیم‌ها یا فرآیندهای موجود نیاز داشته باشد. به عنوان مثال شاید لازم شود از یک نرم افزار جدید استفاده کنید، یک عضو جدید برای تیم خود استخدام نمایید یا دوره‌هایی آموزشی برای همکاران‌تان برگزار کنید.

ممکن است پیاده‌سازی فرآیند جدید، خود یک پروژه باشد! بنابراین با دقت آن را برنامه ریزی و مدیریت کنید. برای حل مشکلات دست‌ و پاگیر زمان بگذارید و یک نسخه‌ی آزمایشی از فرآیند را اجرا کنید تا مشکلات بالقوه آن را مورد بررسی قرار دهید. به یاد داشته باشید که ایجاد تغییر همیشه کار ساده‌ای نیست. ممکن است افراد در مقابل تغییر از خود مقاومت نشان دهند، به ویژه زمانی که پای فرآیندی در میان باشد که برای مدت‌ها با آن کار کرده‌اند.

مرحله ۶: بازبینی فرآیند

به ندرت پیش‌ می‌آید که چیزی از همان آغاز به‌طور ایده آل و عالی جواب بدهد. بنابراین پس از اینکه فرآیند جدید را راه اندازی نمودید، به دقت بر چگونگی پیش‌رفتن کارها در هفته‌ها و ماه‌های پیشِ رو نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که مطابق با انتظارات شما کار می‌کنند. این نظارت به شما کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را بلافاصله پس از وقوع، شناسایی و برطرف کنید.

در مورد کارکرد فرآیند، حتما و حتما از افرادی سؤال کنید که از نزدیک با فرآیند سرو کار دارند و از آنها بخواهید که اگر مورد ناامیدکننده‌ای در مورد فرآیند جدید پیش‌آمد به شما اطلاع دهند.

از استراتژی‌های بهبود مستمر نظیر کایزن استفاده نمایید. بهبودهای کوچک اما مداوم به کارآمد ماندن فرآیند بسیار کمک خواهند کرد.

چگونه پس انداز کنیم
آموزش پس انداز کنیم

حتما ببینید: فیلم آموزشی چگونه پس انداز کنیم؟ آموزش پس انداز کردن

دوره آموزشی رونق کسب و کار و افزایش فروش، گروه آموزشی پژوهشی تکتو

سرفصل‌های دوره آموزشی چگونه بیشتر بفروشیم؟ :

  • پیش‌نیازهای کسب ثروت و موفقیت
  • پارامترهای مهم انتخاب مسکن از نگاه مشتریان
  • هدف‌گذاری در کسب و کار
  • تحلیل مثبت شکست
  • فروش و نکاتی برای فروش بیشتر
  • جلب اعتماد مشتری
  • هدایت مسیر انتخاب مشتری
  • چگونه یک شکنجه‌گر مهربان باشید؟
  • چگونه مشتری را به یک مشتری راضی تبدیل کنید؟
  • با مشتری بد اخلاق چگونه رفتار کنیم؟
  • شناخت رقبا
  • چگونه از کلمات برای فروش موثرتر استفاده کنیم؟
  • ارتباطات و خدمات
  • شناسائی مشتریان
  • قیف فروش
  • بازی سازی برای فروش
  • وضعیت ظاهری فروشنده

مشاوره راه اندازی و رشد کسب و کار

ما و همکارانمان در گروه آموزشی پژوهشی تکتو ،به شما کمک خواهیم کرد تا کسب و کار خود را شروع کنید و به درآمدزایی برسانید.

چگونه کسب و کار خود را رونق دهیم – مشاوره رونق کسب و کار

راه‌های تماس با گروه آموزشی تکتو

ایمیل: takto.ir@gmail.com

تلفن: ۰۹۱۶۹۳۹۴۶۴۰

لوگو - گروه آموزشی پژوهشی تکتو

آموزش توسعه کسب و کارمشاهده نوشته ها

Avatar for آموزش توسعه کسب و کار

مشاوره راه اندازی و مدیریت کسب و کار. مشاوره توسعه و رونق کسب و کار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *